Lige nu ser man ikke de velkendte rød-snudede fly fra Norwegian starte og lande i danske lufthavne. Sådan er det med de fleste flyselskaber, som servicerer Danmark.
Den store forskel er bare, at vi heller ikke kommer til at se Norwegian fly i det danske luftrum, når Corona krisen forhåbentlig er overstået om et par måneder eller tre.
Norwegian planlægger nemlig at lukke for alle sine udenlandske ruter resten af år. Vi får tidligst Norwegian fly at se igen i danske lufthavne i 2021.
Det er en del af den livrednings-plan, som det norske lavpris-selskab vil præsentere for sine ejere, ansatte, investorer, kreditorer, banker og regeringen i Oslo senere i denne uge.
Danmark uden Norwegian i 2020
Norwegian står med hele halepartiet i vandskorpen og kan kun overleve, hvis de accepterer en komplet re-finansieringsplan . Desuden håber flyselskabet fortsat på, at den norske regering kommer med en stor pose penge.
De danske lufthavne i København, Aalborg og Billund har det i forvejen hårdt, fordi næsten al lufttrafik har været stoppet i hele marts og april som følge af Danmarks indrejse-stop og folks mistede lyst til at flyve.
Bliver Norwegian nu væk resten af året, vil det være nok et gok i nødden. Norwegian var nemlig Danmarks næststørste flyselskab – kun overgået af SAS.
Det norske lavpris-selskab vil forsøge at overleve resten af 2020 på udelukkende af flyve indenrigs ruter i Norge.
Fra foråret 2021 vil Norwegian så igen udvide i udlandet. Sandsynligvis også i Danmark. De lange distance til f.eks. USA vil blive gen-åbnet fra sommeren næste år.
Først i 2022 vil Norwegian kunne vende tilbage til noget, der ligner normalt drift. Naturligvis forudsat, at selskabets pengegivere godkender de nye planer – og at den civile luftfart generelt er kommet op i omdrejninger igen til den tid.
Norwegian råder i øjeblikket over omkring 170 fly, hvoraf langt de fleste er lejet og leaset. Det er bl.a. 110 Boeing 737’ere til de kortere distancer og 37 Boeing 787 Dreamlinere til de lange. Desuden har Norwegian haft 18 nye Boeing 737 MAX fly stående på jorden i 13 måneder, fordi de har startforbud.
Ifølge det norske erhvervs-medie Dagens Näringsliv ventes Norwegians flåde at blive skåret kraftigt ned for at spare på omkostningerne. Om nogle få måneder vil der kun være mellem 110 og 120 maskiner i de rød/hvide farver.
Pengekassen er næsten tom
Norwegian har i dag offentliggjort en investor-præsentation, der giver et nærmere indblik i flyselskabets økonomiske situation. Den er nedslående læsning med et par små lyspunkter i.
Positivt for Norwegian er, at selskabets månedlige udgifter er gået fra omkring tre milliarder norske kroner om måneden til under 300 millioner i de Corona-ramte måneder.
Til gengæld har Norwegian næsten ingen indtægter. Kun dem, der kommer fra de syv fly, som Norwegian bruger på en række norske indenrigs-ruter efter aftale med regeringen i Oslo.
Dagens Näringsliv skriver, at Norwegian er holdt op med at betale sine regninger, fordi der er lavvande i pengekassen. Kun de aller-vigtigste fakturaer bliver ordnet.
Norwegian håber desuden på at få adgang til de tre milliarder norske kroner, der ligger og venter i en krisepakke fra den norske stat.
Flyselskabet har imidlertid ikke levet op til de kapitalkrav, som regeringen i Oslo stiller for at åbne pengekassen i midten af maj.
De krav vil formentlig først kunne opfyldes, hvis Norwegian får helt til at gennemføre sin nye plan for restrukturering:
Den indebærer først og fremmest, at obligations-ejere konverterer deres tilgodehavende til aktier og egenkapital på torsdag.
Trin nummer er, at alle aktionærer godkender planen ved en ekstraordinær generalforsamling den 4. maj. Endelig skal en efterfølgende aktie-emission sikre ny kapital.
Som om alle disse finansielle problemer ikke var nok, måtte Norwegian også meddele i dag, at flyselskabet har mistet en formue på de faldende oliepriser.
Normalt ville man jo sige, at det måtte være herligt, at en storforbruger af brændstof nu kunne få råvarerne billigere end normalt.
Som mange andre flyselskaber har Norwegian imidlertid sikret sine brændstof-indkøb til en fast pris, der ikke påvirkes af olieprisen generelt på markedet. Den sikring har indtil videre kostet Norwegian 83 millioner dollars.
Endelig tror Norwegian ikke på, at Boeing er på vej til at betale erstatning for de udgifter og manglende indtægter, som 18 strandede Boeing 737 MAX maskiner har kostet Norwegian.
Massefyringer af ansatte
Lige nu har Norwegian under 700 ansatte i arbejde, der får betalt fuld løn. For nogle få måneder siden var der over 7.000. Resten er enten sendt hjem på offentlig forsørgelse eller er reelt fyret.
For en uge siden erklærede Norwegian tre af sine datterselskaber i Danmark konkurs. Det er de såkaldte bemandings-selskaber, hvor en stor del af Norwegians piloter og kabine-personale er ansat.
Konkurserne berørte 1.571 piloter og 3.134 kabine-ansatte i Danmark, Sverige, Finland, Spanien, England og USA.
(Indledningsfoto: Norwegian)
Skriv et svar