Diskussionen om forurening og CO₂ belastning i forbindelse med rejser har hidtil kørt mest på passagerfly og civil luftfart.
Nye ministre vil have CO₂ afgifter indført, og miljø-aktivister opfordrer direkte til at flytte over på tog til sine ferier og forretnings-rejser. Også selvom mange tog stadig kører på diesel, og strøm til eltogene kommer fra atomkraftværker eller elværker med kul.
Nogle enkelte flyselskaber som SAS og Spies’ Thomas Cook Airlines Scandinavia har svaret igen ved at tilbyde klima-kompensation for hver solgt billet.
Her betaler flyselskaberne så det beløb til et grønt projekt, som hver enkelt passagerer (teoretisk set) belaster omverdenen med. I praksis er det nogle få kroner pr. flyvetur.
En ny tysk booking portal forsøger nu at indføre samme praksis i forbindelse med krydstogter.
På Meravando.de skal folk kunne bestille klima-neutrale krydstogt rejser. Har man valgt destination og sejltur, udregner booking portalen CO₂ belastningen for hver enkelt passager og betaler straks den tilsvarende klima-kompensation.
Den ”grønne” afgift koster ikke passagererne en krone. Meravando tager beløbet fra den formidlings-provision, som portalen får fra rederierne.
Meravando samarbejder med Tysklands største portal til krydstogt-rejser – E-hoi. Det sikrer et pænt udvalg af krydstogter, som kan gøres mere miljørigtige. Desuden er Meravando gået i alliance med organisationen My Climate, der udvælger rederier og rejser og kan vurdere deres niveau af ”grønhed.”
Ifølge E-Hoi kan alle krydstogt-skibe i søgemaskinen bookes via Meravando. Kun det tyske Aida rederi holder sig uden for. Her vil man lige se, hvordan Meravando fungerer, inden man hopper med på det grønne initiativ.
Meravando håber, at 2/3 af alle bookede krydstogter i Tyskland vil være klima-neutrale. Den nye booking portal skal være med til at accelerere udviklingen.
På området for miljø-venlige krydstogter er Tyskland meget længere fremme end Danmark:
Syd for grænsen er det f.eks. allerede lov, at alle krydstogt-havne skal have landstrøm. Med andre ord, at skibene kan gå i stikkontakten og slukke diesel motorerne, når de ligger til kajs. I Danmark er Københavns Nordhavn som den første ved at installere landstrøm.
Desuden skal alle nye tyske krydstogtskibe være forsynet med landstrøm. Desuden må de også gerne køre på flydende naturgas (LNG), der forurener langt mindre end traditionel bunkers-olie. Det sejler langt de fleste skibe på verdenshavene med….
Skriv et svar