Normalt skal man hive flasker med vand, parfume eller medicin frem af tasken, når man passerer Security skannerne i lufthavnen.
Det samme gælder for laptops, som man undertiden også skal tændes. Så kan sikkerheds-medarbejderen nemlig se, at det ikke er en bombe forklædt som Macbook, man vil have med ud at rejse.
I fremtiden bliver det ikke længere nødvendigt i Københavns Lufthavn, der nu vil tage to såkaldte C3 skannere i brug.
De kan tage avancerede 3D billeder af indholdet i tasker og tøj, der er så præcise, at passagererne i de fleste tilfælde kan lade elektronikken ligge i bagagen, når de går igennem sikkerheds-kontrollen.
Københavns Lufthavn går i gang med at indføre fremtidens Security i denne uge. Det bliver et projekt, som vil køre over de næste par år – inklusive testen af de nye C3 skannere.
Lufthavnen indretter i den forbindelse to spor (23 og 24), der bliver længere end sædvanligt. De får ekstra pakke-stationer så flere passagerer ad gangen kan gøre bakker klar til screening.
Målet er naturligvis, at det fremover bliver endnu nemmere at komme igennem lufthavnens sikkerheds-tjek. De rejsende skal opleve kontrollen som effektiv, tryg og stress-fri.
Lufthavnen har ikke på forhånd bestemt sig for én bestemt skanner. I stedet vil man bruge den kommende tid på at afprøve C3 udstyr fra flere leverandører – for at finde den bedste til formålet.
Derudover tester Security-folkene også nye person-skannere og sko-skannere. På den måde bliver den helt rigtige sikkerheds-kontrol skræddersyet til netop behovene i Københavns Lufthavn.
Fra denne uge kan en del af de rejsende i lufthavnen opleve at blive dirigeret hen til de ny-indrettede spor 23 og 24. Her vil de opleve den lidt anderledes måde at foretage kontrollen på.
”Selvom fremtidens Security er en forandring til det bedre, ved vi, at al forandring kan være svær og sikkert lidt irriterende for enkelte passagerer,” forklarer Johnnie Müller. Han er sikkerhedschef i Københavns Lufthavn.
”Vi gør alt, hvad vi kan, for at guide de rejsende igennem spor 23 og 24. Det gør vi bl.a. ved at uddanne vres medarbejdere grundigt og ved at opsætte vejledende skilte på og omkring de nye spor, ” fortsætter Johnnie Müller.
|
Skriv et svar