Passager- og fragtfly får det endnu sværere i hollandsk luftrum og lufthavne, end de allerede har det i forvejen.
Regeringen i Haag vil nemlig sætte en klarere grænse for, hvor meget hver enkelt fly må udlede af CO₂ – skriver online mediet ”Euractiv.”
Det er første gang, at et europæisk land udsteder forureningsmål på så konkret en måde. Selve grænse-værdierne er dog ikke offentliggjort endnu.
De nye regler, der skal træde i kraft i 2025, vil især gå ud over internationale flyvninger og Amsterdams store Schiphol lufthavn.
Hollands minister for infrastruktur og vandstyring – Mark Harber siger, at man ikke kan håndhæve de nuværende regler uden at få et juridisk værktøj i hånden.
Tværtimod risikerer man, at CO₂ belastningen fra luftfart reelt bliver højere end aftalt i det såkaldte ”Aviation Memorandum 2020-2050”, som Holland vedtog for tre år siden.
”I øjeblikket findes hverken et nationalt, europæisk eller internationalt værktøj, som definerer flyenes CO2 udledninger i absolutte tal. De kommer med vores nye regler, der sætter klare og retsgyldige grænser. Samtidig får vi en praktisk garanti for, at vi når vores klimamål,” fortæller Harber i et brev til det hollandske parlament.
CO₂ loftet vil blive vurderet individuelt for hver lufthavn i Holland, men den store Schiphol lufthavn vil mærke det stærkest.
Det er her, de fleste store langdistance fly starter og lander, og de er traditionelt de mest forurenende flytyper.
Ifølge ”Euractiv” skal CO₂ loftet ligge fast I flere år ad gangen. Det betyder, at en lufthavn, der breeder grænser ét år, kan kompensere for det året efter. I praksis skal lufthavnen så skrue ned på sine ankomster og afgange.
Med det nye CO₂ loft er det anden gang på kort tid, at Schiphol får lænker på. For nogle uger siden fik den store lufthavn bestemt fra regeringen, hvor mange fly og passagerer den må håndtere om måneden og om året.
Både lufthavnen og Hollands nationale flyselskab KLM har protesteret, fordi de nye regler gør det umuligt at ekspandere og f.eks. komme tilbage til den størrelse, de havde før Corona….
(Indledningsfoto fra Schiphol til artiklen: Rita Candeias / Unsplash)
Skriv et svar