Boeing kan slet ikke falde til ro i denne tid. Hver uge skrives et nyt kapitel til den efterhånden endeløse historie om det uheldsramte 737 MAX fly.
Det skulle have været så godt og blive Boeings største bestseller nogensinde, men er blevet så skidt. Flyet har haft startforbud siden marts, og hele tiden dukker nye fejl og mangler op i det engang så populære passagerfly.
Her i weekenden er det de europæiske lufthavns-myndigheder, som har slået alarm. De har indikationer på, at Boeing har fejl i MAX maskinernes autopilot.
Denne mistanke skal enten bekræftes eller afvises i overbevisende grad, før EASA – European Aviation Safety Agency – vil give Boeing start-tilladelse i vores del af verden.
EASA skal have sendt en hel liste af problemer til sine kolleger i USA – Federal Aviation Administration (FAA) – og bedt om at få dem undersøgt hos Boeing.
FAA står med den daglige kontakt til den store flyfabrik og er næppe populær på de øverste leder-etager hos Boeing. Myndighedernes opdagelse af graverende fejl i 737 MAX flyene har kostet milliarder og vil koste flere til.
Som situationen er lige nu, kommer Boeings nye passagerfly til de korte og mellemlange distancer ikke på vingerne mere i 2019.
Startforbudet kom efter to fatale flystyrt med 346 dræbte. Årsagen skal være problemer med flyenes MCAS computer.
Senere er også andre fejl dukket op ved FAA eksperternes kulegravning af Boeing. Flyfabrikanten skal bl.a. have anvendt komponenter af dårlig kvalitet, forfalsket sikkerheds-dokumentation og hyret billige programmører i Asien til at skrive kritisk software til styring af sine fly.
Problemer med MAX-flyenes autopilot har ikke været nævnt før og kan sagtens betyde yderligere forsinkelser, hvis de viser sig at være korrekte.
De fleste andre punkter, som de europæiske myndigheder for flysikkerhed, skal til gengæld være de samme, som også deres amerikanske kolleger har fat i.
Med sin nye henvendelse understreger europæerne imidlertid, at man følger Boeing sagen tæt. 737 MAX får ikke start-tilladelse i vores del af verden, før EASA er 110 pct. sikker på, at flyet fungerer perfekt.
Det nye EASA brev er ikke kun en streg i regningen for Boeing, der så sent som i torsdags rykkede ud med en meddelelse om, at man ville betale 100 millioner USD i erstatning til de flydræbtes pårørende og efterladte.
EASA’s mistanke kan også blive dyr for de europæiske flyselskaber, der allerede har Boeing 737 MAX i deres flåde eller skulle have de nye fly leveret her til sommer og i efteråret.
Norwegian har f.eks. 18 MAX-fly stående på jorden, som lavpris-selskabet ikke må bruge. Ryanair venter på 50 MAX-maskiner, som skulle leveres i år. Og IAG, der bl.a. ejer British Airways, har for nylig bestilt 200 MAX fly hos Boeing.
EASAøs eksperter skal bl.a. have fundet eksempler på, at Boeing flyenes autopilot ikke kan kobles fra i bestemte, ofte kritiske øjeblikke. Det forhindrer piloterne i at overtage flyets styring manuel, når det er kommet i en nødsituation.
Problem-stillingen minder om den fra MCAS computeren. Her var der ikke kun fejl i en mikroprocessor,, men også en besværlig betjening der var skyld i de to flystyrt hos Lion Air og Ethiopian Airlines.
Skriv et svar