Vi kender det allerede fra den københavnske Metro. Toge, der kører som med spøgelses-hånd uden lokomotiv-fører i den forreste vogn.
I Metroen fungerer automatikken helt fint. Derfor var det næppe med rysten på hænderne, da regeringen og forligs-partierne på Christiansborg underskrev den nye aftale om fremtidens S-tog og Metro i hovedstaden.
Den største forandring er, at næste generation S-tog vil være fuldautomatisk. Fra 2028 vil de første tog uden fører trille ud på linie F, der går fra Hellerup over Nørrebro og Frederiksberg til Ny Ellebjerg.
De øvrige københavnske S-togs linier vil så følge efter fra 2029 til 2037. Med andre ord er der god tid til at vænne sig til forandringen hos de millioner af mennesker, som hvert år bruger de røde københavnske lokaltog.
Ifølge DSB vil der komme mere trængsel i hovedstads-området i de kommende år. De nuværende S-tog har nået deres maksimum i myldretiderne og er ved at være godt brugt. De skal udskiftes senest om 15 år.
Det klare tegn på en politisk godkendelse kan ses af, at DSB sætter de nye fuldautomatiske S-tog i udbud. Interessant bliver det så at se, om de bliver tyske som de nuværende, eller om leverandøren kommer fra Italien som i tilfældet med Københavns Metro. Det vil vi formentlig vide i begyndelsen af 2025.
Med i den nye aftale er også, at S-togene skal køre med meget kortere tids-afstande end i dag. Driften bliver a la Metroen, hvor der er afgange for hvert andet til femte minut.
Samtidig skal S-togs-nettet moderniseres med den nyeste teknologi og udvides, så også Roskilde kommer med i netværket….
(Indledningsfoto til artiklen: Astrid Maria Busse Rasmussen / DSB)
Skriv et svar