Mens Lufthansa stadig flirter med tanken om at købe kriseramte Alitalia, er tyskerne nu blevet overhalet indenom i sine bestræbelser på at blive større og større.
Ærkerivalerne fra International Airlines Group (IAG), hvis mest kendte medlem er British Airways, har nemlig været på opkøb i Spanien.
Her ejer IAG i forvejen Iberia og lavpris-selskabet Vueling. Nu er også Air Europa kommet med i gruppen.
Air Europa har længe haft til salg skiltet stående i vinduet. Først var et kinesisk konsortium ved at købe flyselskabet med de hvide og blå maskiner. Siden har også den tredje store gruppe af flyselskaber i Europa – Air France-KLM – været tæt på.
I dag blev det så offentliggjort, at IAG køber Air Europe. Selskabet har 65 fly, som betjener 69 destinationer – de fleste i Sydeuropa og Sydamerika.
Air Europa er langt fra et fallitbo. I 2018 fløj selskabet således et overskud hjem på 100 millioner euro ud af en omsætning på 2,1 milliarder.
Mange eksperter mener, at Europa lige nu har alt for mange flyselskaber. Derfor vil vi se en konsolidering i de kommende år.
Lige nu er der tre store og én lidt mindre gruppe af flyselskaber i denne del af verden:
Lufthansa gruppen omfatter Lufthansa selv, Austrian, Swiss, Brussels Airlines, Eurowings og Germanwings.
IAG gruppen har så British Airways, Aer Lingus, Iberia, Level, Vueling og nu Air Europe.
Air France-KLM består ud over de to nævnte flyselskaber også af lavpris-selskabet Transavia.
Endelig er der også Ryanair imperiet, der flyver over 130 millioner passagerer om året i Ryanair, østrigske Lauda, Malta Air og i polske Buzz.
Uden for de store grupper står stadig flyselskaber som f..eks. SAS, Norwegian, easyJet, Alitalia, Wizz Air, Finnair og Icelandair, selvom flere af dem har været inde i diverse forlovelses-samtaler.
IAG betaler én milliard euro for samtlige aktier i Air Europa, der rent organisatorisk bliver et datterselskab under Iberia. Air Europa navnet skal bibeholdes – i hvert fald i første omgang.
Med købet erobrer IAG førstepladsen fra Air France-KLM som største flyselskab mellem Europa og Sydamerika.
IAG har samtidig planer om at gøre Madrid til et af de vigtigste knudepunkter i Europa – ”hubs” i luftfarts-sprog. Her har både Iberia og Air Europa hjemmebane.
De andre hubs for IAG er London Heathrow, Frankfurt, Schiphol i Amsterdam og Charles de Gaulle i Paris.
Air Europa salget får også betydning for de store alliancer i luftfarten. Lige nu er Air Europa medlem af Skyteam, men vil sandsynligvis gå over til Oneworld.
I så fald har Skyteam tabt sit andet medlem på kort tid. For nylig forlod også China Southern dette samarbejde….
Skriv et svar