Det er ikke kun i vejtrafikken, skibsfarten og i fly, hvor der udvikles flittigt på mindre forurenende alternativer til fossile brændstoffer.
Det gør man bestemt også hos jernbanerne, hvor eldrevne tog måske ikke bliver de eneste på skinner i fremtiden.
Det viser den schweiziske lokomotiv fabrikant Stadler Rail, der netop er blevet optaget i Guinness Book of Records.
Et passagertog med motorer, der drives af en brændstof-celle med brint, er nemlig kørt uafbrudt i næsten to døgn på en optankning med brint.
I det tidsrum nåede det schweiziske tog at tilbagelægge en strækning på 2.803 kilometer. Tophastigheden undervejs var på 127 kilometer i timen.
Ikke alle jernbaner kan benytte elektrisk drift, fordi det er dyrt at sætte elmaster op langs alle sporene. Desuden findes der lande, som slet ikke har den elektriske infrastruktur, som er nødvendig.
I de lande vil batteri-drevne tog ikke have rækkevidde nok, og de nye Stadler tog på brint-celler kan blive et realistisk alternativ. De ”forurener” udelukkende med damp og vand.
Stadler kalder sin nye togtype for Flirt H2. Det består af to motorvogne med brændstof-celler og en brint-tank placeret imellem dem.
Det første togselskab, som vil benytte den grønne nyhed, er San Bernadino County Transportation Authority i Californien.
To italienske togselskaber har også tegnet kontrakt om levering af 15 brint-drevne Flirt H2 togsæt hos Stadler….
(Indledningsfoto til artiklen: Stadler Rail)
Skriv et svar