De amerikanske luftfarts-myndigheder FAA stoler åbenbart ikke meget på Boeing og flyfabrikantens løfter om at skrue sine passagerfly ordentligt sammen.
Efter næsten-ulykken med en Boeing 737 MAX-9 fra Alaska Airlines forleden har FAA-kontrollørerne nu også kastet blikket på en ældre Boeing 737 variant.
Det drejer sig om Boeing 737-900ER. En udvidet – Extended Range – version af bestselleren 737NG, der flyver i titusindvis verden over.
Ligesom i den famøse MAX-9 sidder her i bagenden af flyet i hver side en ramme til en ikke-benyttet nød-udgang.
Både i 737-900ER og i den nye 737 MAX-9 erstattes nøddørene af et panel, der skrues fast i flyets skrog.
Det var dette panel, som faldt af Alaska Airlines flyet, mens det befandt sig i 5.000 meters højde.
Heldigvis kom ingen af de 177 ombordværende noget til, men piloterne måtte nødlande i al hast med et gabende hul i siden af flyet.
Luftfarts-myndighederne har siden udstedt startforbud mod alle godt 200 solgte Boeing 737 MAX-9 maskiner, indtil de er blevet tjekket for løse bolte – ”door plugs” – i de famøse dør-rammer.
40 MAX-9 fly er hidtil blevet frikendt, men de er alle i en udgave, hvor der faktisk sidder en rigtig nødudgang i dørrammen.
Det er kun et mindre antal af sine MAX-9 maskiner, som Boeing har leveret med de ekstra døre. De bruges kun, hvis flyene er indrettet med over 180 sæder.
Det uheldige Alaska Airlines havde kun plads til 171 passagerer og skulle derfor ikke have et sæt ekstra døre.
Ifølge Boeing er der kun solgt 505 eksemplarer af 737-900ER modellen, som nu er kommet i søgelyset. Det skete i perioden fra 2007 til 2019. Langt de fleste flyver hos Alaska Airlines og United Airlines.
Som undersøgelserne ser ud lige nu, er det altså kun Boeing 737 fly med afdæknings-paneler i stedet for ekstra nøddøre, som har haft problemer.
Det betyder også, at Ryanair slipper for videre tiltale.
Europas største lavpris-selskab modtager i øjeblikket flere hundrede nye Boeing 737 MAX maskiner i en særlig udgave med ekstra sæder presset ind. På grund af dem har Ryanairs nye fly også et sæt fungerende ekstra nød-udgange….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar