Emirates har som det første flyselskab afprøvet, om jetmotorerne på verdens største passagerfly – Airbus A380 – kan fungere med rent bio-benzin. Det såkaldte SAF.
Det er sket på en demonstrations-flyvning fra Dubai, hvor en af kæmpeflyets fire motorer blev forsynet med 100 procent bio-kerosin.
Det samme gjaldt Airbussens ekstra motor – den såkaldte APU – der forsyner flyets mange funktioner med elektrisk strøm.
De tre øvrige Pratt & Whitney GP-7200 jetmotorer under vingerne kørte på konventionelt kerosin – flybrændstof.
Til den vellykkede prøveflyvning samarbejdede Emirates med Airbus, Engine Alliance, Pratt & Whitney, Virent, ENOC og Neste. Sidstnævnte leverede den grønne benzin.
Ifølge Emirates skulle demo-flyvningen vise potentialet i bæredygtigt kerosin som alternativ til normalt brændstof på fossil basis.
Desværre fulgte ikke et løfte om – og slet ikke en garanti for – hvornår passagerflyene kan overgå fuldstændig til grønt brændstof.
Brændstof-leverandøren Neste nøjes med at fortælle, at vi i den kommende tid vil se et voksende antal tests og forsknings-projekter med SAF i luftfarts-industrien.
I øjeblikket er SAF kun godkendt som en 50 procent blanding i konventionelt jetbrændstof til kommercielle flyvninger.
Tests som denne fra i går skal bevise, at man roligt kan øge denne andel, så flyene inden alt for længe kan bruge 100 procent.
Problemet er blot, at olie-industrien slet ikke kan producere SAF i et omfang, som bare tilnærmelsesvis kan imødekomme flyselskabernes behov.
Emirates er i øvrigt verdens største ejer af de store Airbus A380 maskiner. Faktisk har Emirates flere flyvende kæmper i luften end alle andre flyselskaber tilsammen….
(Indledningsfoto til artiklen: Emirates)
Skriv et svar