Det er kun halvandet år siden, at de første non-stop flyvninger mellem London og Perth i Australien blev indledt.
16 timer sidder man i den ombyggede Boeing 787-9 Dreamliner fra flyselskabet Qantas for at komme non-stop fra Australien til Europa eller omvendt.
Til manges overraskelse er den superlange rejse blevet et hit. Nærmest en bestseller for Qantas, som nu flyver distancen hver dag.
Det australske flyselskab har samtidig planer om at udvide med en direkte rute mellem Heathrow i London og Sydney næste år.
Sydney ligger på den anden side af Australien og er mere end 1.000 kilometer fra Perth på vestspidsen af kontinentet ”down under”.
Det vil kræve nye flytyper fra Boeing eller Airbus, som kan presse de ekstra kilometer ud af brændstof-tankene. De fly findes endnu ikke.
Når det sker, vil rejsen tage op imod 18 timer. Det er meget længe at sidde i et aluminiums-rør i 12 kilometers højde over jorden. For længe, mener mange.
Desværre vil det nok vare en del år, inden turen til den anden ende af verden kan gøres meget hurtigere.
I så fald bliver det måske med et futuristisk fly, som de britiske og australske Space Agencies vil udvikle sammen.
Hemmeligheden skal ligge i en helt ny type motor, der kaldes Synergetic Air Breathing Rocket Engine (SABRE) fra det engelske firma Reaction Engines.
Lykkedes det at forvandle denne nymodens raket-motor fra et design i en computer til en realitet i den virkelige verden, vil den kunne afkorte flyvetiden mellem Europa og Australien med 80 procent.
Så vil man kunne flyve fra London til Sydney på bare fire timer. Lyder som science fiction. Men det gjorde en rejse fra London til New York på 3,5 timer også, inden Concorde kom for 50 år siden.
De første computer simulationer af Sabre-baserede passagerfly viser, at de kan nå op på Mach 3,3. Det er over tre gange så hurtigt som lydens hastighed.
Mach 3.3 er dobbelt så hurtig som Concordens march-hastighed og svarer nogenlunde til verdens hurtigste jet – USA’s Lockheed R-71 Blackbird jagerfly.
I teorien vil det betyde, at man flyve fra København til New York på to timer eller fra London til Florida på 90 minutter.
Hvis alt lykkes under udviklingen af Sabre motoren i fremtidens passagerfly, taler vi om ruteflyvninger omkring 2030….
Skriv et svar