Det kan godt være, at flybilletten var billig. Til gengæld skal man være smal over skuldrene og ikke højere end 1,70 meter for at sidde behageligt på Economy Class. På rækken bagved synes støjende børn, at det er sjovt at hælde vand i håret på én – og en lille pose peanuts koster lige så meget som en tre-retters menu nede på jorden.
Er der da ingen udsigt til bedring for hårdt plagede monkey class passagerer?
Jo da – hvis det står til Airbus og det engelske design firma Layer. De har nemlig udviklet, hvad de kalder fremtidens revolutionære flysæde til Economy Class.
Ved at anvende ”smarte” tekstiler og sensorer kan de nye sæder automatisk tilpasse sig passagerernes krop – og kropsvægt.
Vel at mærke, uden at sædet fylder mere end de nuværende smalle brædder, man sidder på nutildags.
Det er meget vigtigt for flyselskaberne, der alle forsøger at presse et par ekstra sæderækker ind i maskinerne.
Det giver ekstra omsætning og måske lige dét, der får en underskuds-forretning til at vippe over til at blive en rute, man tjener penge på. Trods priskrig og lave billetpriser.
Benjamin Hubert fra Layer har brugt 18 måneder på at designe det nye ”Move” sæde. Det er ikke kun lettere end de nuværende – det sparer brændstof. De ser også ud af mere end Economy Class, er komfortable som at rejse på Business – og så indeholder de et rigtig smart bakke system.
Kernen i Move sædet er anvendelsen af et nyt high tech stof til sædet. Det er vævet i en blanding af polyester og uld, der både kan ændre tæthed, fleksibilitet og temperatur. Sædet klarer sig sågar uden plads-krævende skumpuder.
Garnet er varmeledende og sidder på en ramme af aluminium og kulfiber. Sædet er indrettet med zoner af stof, der varierer i tæthed. Ud fra princippet om, at de forskellige dele af kroppen har brug for forskellig støtte. Også, selvom rejsen måske kun tager en time eller to.
Under flyveturen tilpasser Move sædet sig automatisk til passagerens bevægelser og skiftende vægtfordeling.
Det sker ved at sende en lille elektrisk spænding gennem garnet, så det kan variere i tæthed. Målet er, at sædet vil føles nærmest som skræddersyet. Det er bestemt ikke en fornemmelse, vi er vant til i flyenes nuværende sæder.
Tilmed kan passageren selv ændre på sædets hårdhed og komfort. Det foregår via en Move app, som den flyrejsende skal huske at downloade inden afgang. App’en tilbyder også faste indstillinger som “massage”, “spisetid” eller “søvn.”
Layer hævder sågar at have løst det evige problem med benpladsen. Det opstår, når den flyrejsende læner sædet tilbage for at få en mere afslappet stilling. Resultatet er, at benpladsen reduceres – og passageren bagved føler sig generet.
Layer og Airbus har derfor droppet muligheden for at vippe sæderyggen. Move sædet er helt fast. Fleksibiliteten kommer i stedet fra det smarte stof, der tilpasser sig optimalt til den siddendes krop og kropsholdning. Fornemmelsen skal være lidt som at befinde sig i en hængekøje.
Det nye sæde er selvfølgelig indrettet med et udskifteligt modul på ryggen, der kan indeholde skærm og knapper til flyets underholdnings-tilbud.
Den integrerede bakke kan justeres både i længde-retningen og i højden. Når den er lukket, fungerer den som ”landkort” over flyets nød-udgange, og på undersiden er fastgjort en solid pose til affald eller andre småting, man har med på rejsen – f.eks. børnenes legetøj.
Endelig er Move sæderne forsynet med solide skuffer, hvor man kan placere sarte ting som laptops, tablets, smartphones osv. Skuffen blinker tydeligt, når flyet er landet – så man ikke glemmer sine elektroniske ting på vej ud.
Udseendet af Layers nye Move adskiller sig markant fra det generelt defensive design, som normalt præger Economy Class sæder. Det virker ofte, som om de bevidst er gjort ukomfortable for at minde passagererne om, at man sidder meget bedre i den dyrere Business Class.
De nye sæder har f.eks. armlæn, der kan indstilles i højden. Samtidig er hovedpuden buet indad, så det er let at finde en behagelig hvile-stilling.
Og til sidst en fiks lille ekstra detalje: Move har sædenummeret broderet eller printet direkte i hovedstøtten. Det er nemmere at orientere sig efter end konstant at dobbelt-tjekke med de små diskrete numre placeret på overskabene.
Det eneste ”aber dabei” er, at Move sæderne kun er prototyper lige nu. Designeren Benjamin Hubert håber på, at Airbus vil markedsføre dem over for sine kunder – flyselskaberne….
Skriv et svar