23,3 milllioner mennesker er rejst gennem Københavns Lufthavn i årets første ni måneder. Det er på niveau med rekord-året 2018.
Forårets pilot-strejke hos SAS, nedskæringerne hos Norwegian og de to konkurser hos WOW air og Primera Air har gjort, at Danmarks største lufthavn ikke har fået den fremgang i passagertal, som man havde håbet på for et år siden.
Til gengæld går det rigtig godt med indtægterne fra den ”ikke-aeronautiske” del af omsætningen. Det vil sige salget i lufthavnens butikker, restauranter osv.
Københavns Lufthavn (CPH) har derudover satset stærkt på klima og miljø i årets første ni måneder. Det fremgår af lufthavnens del-års-rapport, som netop er offentliggjort.
Før skat opnåede CPH et resultat på 1.0741,1 millioner kroner for perioden januar til og med september. Det er 10 procent lavere end i samme periode for et år siden.
Omsætningen i årets første ni måneder nåede 3.298,9 millioner kroner – et fald på 2,9 procent.
Årsagen til tilbagegang i omsætning og resultat før skat skal hovedsagelig findes i de nedsættelser af takster for flyselskaber, som gradvist er gennemført i de seneste halvanden år.
Ikke flere rejsende end sidste år
Passagertallet på de 23,3 millioner er en beskeden nedgang på 0,1 procent. Skærer man ekstra-ordinære hændelser som konkurserne hos WOW og Primera samt SAS’ pilotstrejke fra, ville lufthavnen have en fremgang på to procent i antal fløjede passagerer.
Fremgangen kommer især fra transfer passagerer, der bruger CPH til mellem-landing længere ud i verden eller videre i Danmark.
Ifølge administrerende direktør Thomas Woldbye kan man betragte fremgangen i transfer-passagerer på 2,3 procent som en styrkelse af CPH’s position som en international lufthavn. Den er en nord-europæisk ”hub”, som det hedder i fagsprog.
De lange interkontinentale ruter til f.eks. USA og Asien er et stort hit for København. Målt på antallet af afgange og operationer gik den del af forretningen frem med hele 8,2 procent -sammenlignet med for et år siden,
Til gengæld faldt antallet af korte afgange i Europa, og København kan mærke, at det går tilbage for den danske indenrigs-flyvning.
Shopping går frem
Københavns Lufthavn kunne sidste år indvie et nyt 4.000 m² stort område mellem Finger A og B i Terminal 2.
Området, der ligger efter sikkerhedskontrollen, gav plads til flere end 20 nye butikker og restauranter samt ekstra mange siddepladser til passagererne samt et nyt legeområde til børn.
Udvidelsen har sammen med et forbedret mix af butikker og kendte brands i lufthavnen været en medvirkende årsag til en stigning i den ikke-aeronautiske omsætning i årets første tre kvartaler. Den steg med i alt 2,0 procent.
Tidligere i år åbnede den 36.000 m² store Finger E med passager-områder, gates til flyene og en ny paskontrol. Finger E bidrager til at reducere ventetider i fremtiden.
Næste etape af Finger E ventes færdig i 2020, ligesom der er igangsat byggeri af en ny bagage-fabrik og en udvidelse af Terminal 3 efter sikkerheds-kontrollen.
I september kunne Københavns Lufthavn desuden åbne et helt nyt udendørs område mellem Terminal 2 og 3. Det er et lufthavnstorv, der kan bruges af både rejsende og lufthavnens naboer. Torvet er indrettet som et åbent rum med opholds-arealer og café-miljø til de voksne og legeplads til de mindste.
Luftfart bliver bæredygtig
Miljø og klima bliver en stadig større del af en moderne lufthavns drift og strategi. Det er langt fra kun flyselskaber og deres maskiners jetmotorer, som står for CO₂ udledningen, når man er ude at rejse. Lufthavnene kan også gøre deres indsats.
I marts lancerede Københavns Lufthavn således en ny og ambitiøs klima-strategi, der skal sørge for, at lufthavnen allerede er CO₂ neutral i år. Frem mod 2050 skal CPH være helt fri for emissioner.
I 2030 skal dette klima-mål være opnået for lufthavns-aktiviteterne inklusive tilbringer-trafik. Udledningen fra flytrafik til og fra lufthavnen skal være elimineret senest i 2050.
Lufthavnen foretager selv de første skridt ved indførelse af bl.a. solpaneler til elektricitet, jordvarme anlæg og elbiler, der kører rundt på det store areal.
Dertil kommer, at Københavns Lufthavn bakker op om et nyt initiativ fra den danske luftfarts-branche om at etablere en ny klimafond for dansk luftfart.
Klimafonden skal generere et årligt provenu på op 300 millioner kroner. De skal bruges til at investere i konkrete grønne løsninger, som gør en forskel for klimaet. Finansieringen skal komme gennem et obligatorisk klima-bidrag fra passagererne….
Skriv et svar