De fleste danskere forbinder vel Orient Expressen med film og tv-serier bygget på Agatha Christies bog om mordene om bord på det legendariske luksus-tog.
Man kan den dag i dag opleve en mindeværdig togtur, fordi den store franske Accor hotelkoncern har genoplivet Orient Expressen.
Passagerer med pengepungen i orden kan tage på togrejse mellem flere europæiske hovedsteder, gennem Italien og flere andre lande i den østlige del af Middelhavet.
Nu har Accor fået den idé at flytte Orient Expressen over på vandet. Dermed følger Accor i kølvandet på flere andre hotelkæder, som har kastet sig over krydstogter.
Orient Expressen er bestemt ikke et almindeligt tog, og det bliver dens søstærke kusine heller ikke. Det kommende Orient Express Silenseas bliver nemlig et af verdens største sejlskibe.
Skibet bliver 220 meter langt, og på trods af sit klassiske udgangspunkt bliver luksus-nyheden fyldt med moderne high-tech.
Det udefra mest synlige er, at stof-sejlene er erstattet med såkaldte ”Solid Sails.” De spænder over tre gange 1.500 kvadratmeter og sidder på tre master.
De over 100 meter høje master kan vippes op eller ned alt efter vejr-betingelserne. Under optimale forhold kan de faste sejl dække 100 procent af Orient Express Silenseas’ energi-behov til både motorer og indretning.
Skibet drives dermed frem af et hybrid system, der også omfatter en moderne motor. Den skal kunne køre med både flydende naturgas (LNG) og senere også med grønt og forureningsfrit brint, når den type brændstof bliver tilladt til ocean-gående skibe.
Passagererne ombord kan ikke kun nyde stilheden fra et sejlskib. De bor også i luksus i 54 suiter, der er i gennemsnit 70 kvadratmeter store og alle har hav-udsigt.
Den dyreste bliver præsident-suiten, hvor beboerne kan boltre sig på 1.415 kvadratmeter. Det er fem gange så meget plads som i en typisk dansk villa. Denne suite har også sin egen terrasse på 530 kvm.
Selvfølgelig bliver der sørget for passagererne i alle ender og kanter. Ombord på det store sejlskib er der f.eks. to restauranter, to swimming pools, en bat, en spa og et udendørs amfi-teater til shows og cabaret.
Accor har hyret det franske værft Chantiers de l’Atlantique til at bygge Orient Express Silenseas. Værftet fremstiller normalt nogle af verdens største krydstogtskibe i mere konventionelt design.
Den første Orient Express på skinner havde premiere tilbage i 1887. Dens indretning var inspireret af de første ruteskibe, der sejlede mellem Europa og USA. Nu går turen så den modsatte vej – fra jernbanespor til vandet.
Efter planen skal det ret vilde super-sejlskib tage sine første gæster til søs i 2026. Det bliver helt sikkert ikke billigt, men på den anden side har man jo tre år til at spare op til billetten….
(Indledningsfoto til artiklen: Accor Group)
Skriv et svar