De tre skandinaviske hovedstæder København, Oslo og Stockholm konkurrerer livligt med hinanden. Hvem er lige nu størst, bedst eller smukkest?
Når det gælder antallet af flypassagerer har Oslos Gardermoen taget førstepladsen og forsvarer den nu for tredje år i træk.
Lidt af en torn i øjet på Københavns Lufthavn, der længe har været nummer ét i Norden, men mistede positionen under pandemien.
Ifølge de seneste tal nåede Gardermoen i Oslo godt 22,4 millioner passagerer i 2022. København følger lige efter med 22,1 millioner, mens Arlanda i Stockholm må nøjes med 18 millioner.
København er fortsat den mest internationale af de tre lufthavne. Her er langt flere ruter ud i verden end i Oslo og Stockholm, selvom svenskerne har ambitioner om at nuppe den status fra København.
At Oslo er nummer ét i passagerer, skyldes udelukkende, at Norge har mange flere indenrigs flyruter end Danmark.
På grund af store afstande og særlige geografiske forhold tager nordmændene meget oftere flyet end danskerne, når det gælder om at rejse til andre dele af landet.
Lige nu går det til gengæld fint for Kastrup Lufthavn med at forsvare sin position som Skandinaviens mest internationale.
Etihad fra Emiraterne har f.eks. valgt København som sin første nordiske destination for en rute til Abu Dhabi i Emiraterne. Air India gen-åbner snart, og København har fået flere ruter til USA og Canada.
Til gengæld går det langsomt med at åbne til Asien, hvilket først og fremmest skyldes Corona problemerne i Kina og det spærrede luftrum over Rusland og Ukraine.
Samme problem har Stockholm med SAS og Helsinki med Finnair. Til gengæld kan København formentlig mærke øget konkurrence sydfra i Tyskland og Polen.
Her vil man også gerne vhave Nordeuropas store ”hub” eller knudepunkt, hvor passagerer skifter fly til de lange ruter eller omvendt.
Oslo ser ud til at have fået sin flytrafik hurtigere tilbage efter Corona end København og Stockholm. København er dog tilbage i fulde omdrejninger, viser de seneste tal.
Alle de store europæiske ruter er gen-åbnet til og fra København, men generelt med færre afgange end før Corona. Det store spørgsmål er Asien.
Mens Oslo og København bobler, er det ikke så meget, man hører fra Stockholms Arlanda lufthavn. Det skal man dog ikke lade sig snyde af. Svenskerne har stadig ambitioner om at blive den førende lufthavn i Skandinavien inden 2025.
I den forbindelse ser Arlanda især ud til at være god til at lokke lavpris-selskaberne til. Både Ryanair og Eurowings har etableret sig med egne hubs i Stockholm, hvor man konkurrerer med SAS og Norwegian på de populære ruter ned i Europa….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar