(Opdateret) Den amerikanske regering kan ikke lide kinesere – og slet ikke kinesisk høj-teknologi. Det Hvide Hus, at Kina primært bruger til at udspionere og skade andre lande med.
De fleste læsere har sikkert stødt på artikler og tv-udsendelser om Kinas store tele-fabrikant Huawei og dens hårde kamp for at få lov til at sælge fremtidens 5G mobilnet.
Den diskussion om, hvorvidt Huawei indbygger spionage-bagdøre i sine netværk, kører også i højt gear på det danske marked.
TDC har allerede droppet Huawei efter politisk pres. Telia og Telenor gør det også i deres fælles danske 5G net. Alle venter på, hvad teleselskabet 3 gør. Dets nuværende 4G telefoni kører på Huawei udstyr,
Nu kunne det imidlertid se ud, som om luftfarten får sin egen Huawei skandale. Eller at store lufthavne er på vej til at få det.
Selvfølgelig er kineserne også med helt fremme, når det gælder moderne teknologi til lufthavne. De udvikler bl.a. udstyr til at screene passagerer for sygdomme som f.eks. Corona, til at gennemlyse de rejsendes bagage og til at tjekke den cargo fragt, der kommer med fly.
Her er det blot ikke Huaweis navn, der står øverst, men Nuctechs. Nuctecu er en del af Kinas største sikkerheds-firma Tongfan, der er stats-ejet og derfor beskyldes for at være i ledtog med regeringen i Beijing og landets stærke efterretnings-tjeneste.
Ifølge den store amerikanske avis ”Wall Street Journal” lægger USA’s myndigheder nu pres på en række europæiske regeringer for at få dem til at droppe Nuctech i deres vigtige lufthavne.
Tongfang har bl.a. specialiseret sig i at levere sikkerheds-systemer til håndtering af passagerer, bagage og fragt i lufthavne. Her skal Tongfang sidde på 50 procent af markedet i større lufthavne. Tongfang selv siger 70 procent i cargo sikkerhed og 10 procent i passager-trafikken.
Derudover skal den kinesiske gigant dominere det europæiske marked for systemer til fragt-inspektion. 90 procent markedsandel har Tongfang, skriver det kinesiske nyheds-medie MyDrivers.
Ligesom hos Huawei anklager USA det kinesiske firma for at indbygge teknologi i sit udstyr, som kan sende følsomme informationer videre til Kinas regering i Beijing. Det kunne f.eks. være personlige informationer om de rejsende eller beskrivelser af indholdet i pakker til luftfragt.
Både USA’s sikkerheds-ministerium og efterretnings-tjenesten NSA – National Security Council – skal have henvendt sig direkte til regeringerne i Tyskland, Grækenland og Italien. Muligvis står også andre lande i Europa på amerikanernes liste.
USA’s udenrigs-ministerium bekræfter ikke direkte historien fra Wall Street Journal. Den nøjes med at sige, at ”vi henvender os altid til vores allierede, når det drejer sig om firmaer fra lande, hvor staten direkte finansiererforretningen.”
På linie med 5G anklagerne mod Huawei fremlægger USA ikke nogen offentlig bevis-førelse for sine påstande. Det er muligt, at toppolitikere får noget at vide. Vi almindelige må tro på angrebene alene og gætte på, hvad de dækker.
Faktum er imidlertid, at USA’s myndighed for sikkerhed i civil luftfart – TSA hedder den – har blokeret adgangen for Nuctech i mange amerikanske lufthavn.
Udelukkelsen begyndte allerede i 2014 efter en landsdækkende analyse af de systemer til passager og bagage-kontrol.
Der er mange penge involveret i den slags tech-systemer i lufthavne. Det kan alene ses af, at USA samtidig med advarslen sender en opfordring til sine europæiske allierede om at erstatte deres nuværende Nuctech udstyr med amerikansk….
(Indledningsfoto til artiklen: Translloyd Travel)
Skriv et svar