Tilbage i 1930’erne var luftskibe det eneste alternativ til, når et større antal passagerer skulle transporteres over længere afstand som f.eks. Atlanterhavet.
Derfor havde tyskerne pæn succes med deres zeppelinere, som egentlig var udviklet som militærfly i 1909 og blev brugt som bombefly over Paris og London under første verdenskrig.
Hele eventyret med luftskibe sluttede dog brat i den 6. maj 1937, da Hindenburg brød i brand over New York, og 37 mennesker blev dræbt.
Siden er luftskibe dukket op igen fra tid til anden. Mest til reklame-formål, mens et britisk firma for nogle år siden ville bruge dem til luftfragt.
Da langt-rækkende passagerfly med jetmotorer dukkede op i 1960’erne, havde luftskibe ingen chancer.
De var for langsomme og havde plads til for få passagerer, selvom de fløj i en luksus, som selv First Class hos gode flyselskaber ikke kan matche den dag i dag.
Derfor er det både sjovt og interessant, når det franske firma Euro Airship nu vil relancere luftskibe som alternativ til krydstogter til vands.
Franskmændene påstår sågar, at deres Airships vil være sikre og helt forureningsfrie, fordi de benytter eldrevne propeller-motorer til at skubbe sig frem i luften.
For at demonstrere sine påstande planlægger Euro Airship at sende et luftskib verden rundt på 20 dage.
Det er en rejse på 44.500 kilometer, som luftskibet skal kunne gennemføre nonstop – altså uden at tanke op undervejs.
Det skal kunne lade sig gøre, fordi franskmændenes Solar Airship One benytter en hybrid fremdrift med solceller og brint.
Det hval-formede Solar Airship One regner med at komme kloden rundt ved at flyve hen over 25 forskellige lande. Flyveturen vil foregå i 19.685 fods højde, hvilket svarer til ca. kilometer.
Ifølge Euro Airship vil hele den øvre del af luftskibet være beklædt med en fleksibel film af solceller. Den kan levere strøm til både motorer og resten af luftskibet med passager-område, cockpit osv.
Luftskibet holdes svævende ved hjælp af brint, der er placeret i 15 separate gas-beholdere, som styres ved hjælp af moderne software.
Det lyder heldigvis mindre farligt end de gamle zeppelinere, der brugte helium til at fylde deres store krop med. Det er det samme som i lightergas.o
Konstruktionen af Solar Airship One skal begynde næste år, og luftskibet skal stå færdig til sin første flyvning i 2025.
Om alt går vel skal verdens-omsejlingen i luften gennemføres i 2026. Derefter vil Euro Airship have sin opfindelse type-godkendt til passager-transport.
Planen er, at det futuristiske luftskib skal sælges i tre forskellige størrelser. Målgruppen er både flyselskaber og militære.
Til sidst vil jeg lige nævne, at folk, der er fascinerede af luftskibe, skulle besøge Zeppelin Museet i Tønder. Under første verdenskrig lå her en tysk base med tre luftskibs-haller og en flyhangar….
(Indledningsfoto til artiklen: Euro Airship)
Skriv et svar