Langt de fleste forslag til elektrisk drevne fly, som vi hidtil har fået præsenteret, drejede sig om flyvende taxier, der kan starte og lande lodret ligesom en helikopter – såkaldte eVTOLs.
De er ret små med plads til et meget begrænset antal passagerer. Også de er nemlig fløjet ind i problemet, at batterier til elmotorer vejer meget mere end brændstof til normale flymotorer, og eVTOL flyene har begrænset rækkevidde.
Den lille schweiziske fabrikant Jekta Aviation har ikke løst motor- og batteri-problemet, men mener at have fundet et andet anvendelses-område til elektriske fly.
Schweizernes nye PHA-ZE 100 er en blanding af traditionelt flydesign og futuristiske elmotorer. Ret utraditionelt er Jektas nyhed tilmed en vandflyver.
Flyet er tænkt som en hurtig trafik-forbindelse i lande og områder med mange havne eller øer. En slags ”ø-hopper”, som Jektar selv ynder at kalde sit projekt.
På de computer-genererede fotos, som schweizerne har fået tegnet, bruges PHA-ZE 100 i eksotiske ø-grupper som f.eks. Maldiverne eller Seychellerne.
Med en rækkevidde på 94 nautiske mil eller ca. 175 kilometer kunne flyet dog også være interessant i Danmark.
Her har vi i forvejen en vandfly-forbindelse mellem København og Aarhus. Med helt forureningsfrie motorer må Jektar flyet da også være oplagt på andre ruter mellem danske havnebyer.
Som udgangspunkt vil schweizerne tilbyde det elektriske vandfly i syv forskellige kabine-layouts:
Standard-udgaven har plads til 19 passagerer, mens en mere business-orienteret version får fire premium sæder og ni på økonomi-klasse.
Den mest luksuriøse variant henvender sig til virksomheder eller rige privatfolk. Dens kabine minder om en dagligstue med sofaer og fire sæder.
Dertil kommer, at Jekta PHA-ZE 100 også vil være velegnet som ambulance- eller mindre fragt-fly, der kan nå frem til ellers svært fremkommelige destinationer.
Bogstaverne i vandflyets navn står for ”Passenger Hydro Airplane Zero Emission”. Det drives frem af hele ti elmotorer, der sidder på to faste vinger.
Flyets maksimale start-vægt er på 8,6 tons og march-hastigheden 250 kilometer i timen. Det skal også gøre flyet oplagt til turist-rundture over f.eks. følsomme natur-områder, fordi det ikke forurener og støjer meget mindre end konventionelle propeller-maskiner.
Jekta Aviation arbejder fortsat på at gøre elmotorerne mere effektive og give batterierne en hurtigere opladningstid.
Målet er 45 minutter for en opfyldning, hvilket vil gøre PHA-ZE 100 egnet til ruteflyvning over korte afstande. Desuden skal det ikke være nødvendigt med specielle høj-spændings ladere.
Som alternativ til den fuldt elektriske flyvning pusler Jekta med planer om at bruge brint-drevne motorer med brændstof-celler. Også de er CO2 fri og efterlader kun vand fra udstødningen.
Jekta Aviation har indgået en aftale med de schweiziske myndigheder om at indrette en fabrik med tilhørende test-faciliteter. Målet er, at de første PHA-ZE 100 fly kan afleveres til kunderne i 2028….
(Indledningsfoto til artiklen: Jekta Aviation)
Skriv et svar