Nu troede man lige, at flyselskaberne havde rigeligt travlt med at komme sig over Corona og de mange restriktioner og ekstra hygiejne-krav, som virus-pandemien resulterede i.
Længe inden Corona truslen er overstået, ser det ud til, at USA’s flyselskaber skal indføre en ekstra kontrol før afgang: Alle passagerer skal på vægten.
De amerikanske luftfarts-myndigheder – Federal Aviation Administration (FAA) – er tæt på at indføre de nye kilo-baserede retnings-linier, efter at flyselskaberne har haft et forslag til kommentering og godkendelse siden 2019.
I øjeblikket vurderer flyselskaberne vægten på deres passagerer ud fra et gennemsnit, der kan være forskelligt fra selskab til selskab.
FAA mener imidlertid ikke, at disse værdier er gode nok. Faktum er nemlig, at amerikanerne bliver federe og federe for hvert år. En trend, der formentlig er blevet forstærket her under Corona krisen, hvor mange er blevet tvunget hjem på sofaen.
Mellem 1960 og 2018 er andelen af amerikanske mænd, hvis body-mass-indeks (BMI) er over 30, vokset fra 10 til 40 procent af befolkningen. Samme kedelige ttend ser man også hos kvinder i USA.
I dag vejer en amerikansk mand mindst 90 kilo i gennemsnit – fire kilo mere end for 20 år siden – oplyser FAA.
Myndighederne oplyser, at alle passagerer bør testes på en badevægt, inden de får udleveret et boarding kort i lufthavnen.
Vægt-målingen skal være frivillig, og den skal holdes privat, så ingen andre i passager-køen kan se, hvad manden eller kvinden vejer.
Alternativt kan flyselskabet spørge hver passager om dennes vægt – og derefter lægge mindst fem kilo på til det tøj og de sko, den pågældende har på-.
Snyder en passager helt åbenlyst med sin vægt-angivelse, skal check-in medarbejderen have lov til at foretage en egen vurdering i stedet for at gå i diskussion med passageren.
Præcise kilo-angivelser er vigtige, fordi man skal kende et flys startvægt for at kunne beregne den mængde brændstof, der skal hældes på til rejsen.
Regner man med en højere gennemsnits-vægt på de mænd og kvinder, der skal flyve med, kan det i værste fald betyde, at passager-tallet skal skæres ned, eller at noget af bagagen og luftfragten må hældes ud.
I sidste ende koster tykkere passagerer flyselskaberne flere penge. Det er det sidste, som selskaberne ønsker i den kommende tid, hvor de skal forsøge at hente ind, hvad de tabte under Corona.
Amerikanerne er i øvrigt ikke de første, der prøver at veje deres passagerer:
Tilbage i 2017 gennemførte Finnair en kampagne, hvor man vejede alle passagerer for at tjekke, om flyselskabets gennemsnits-værdier holdt i praksis – eller de skulle justeres.
Hawaiian Airlines gjorde det samme i 2016 og Uzbekistan Airways i 2015. I en periode blev priserne på en flybillet hos Samoa Airways beregnet efter hver passagers kilo….
(Indledningsfoto til artiklen: Gerd Altmann / Pixabay)
Skriv et svar