For et par år siden var det de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA, som ville veje alle passagerer på fly i USA, inden de steg ombord.
Ikke for at formene dem adgang på grund af overvægt, men for at finde ud af hvad den gennemsnitlige flyrejsende vejer.
Alle flyselskaber beregner nemlig vægten på flyet, inden det letter fra lufthavnen:
Alle flymodeller har nemlig en maksimal tilladt totalvægt, der indregner både, hvad flyet selv vejer plus passagerer, bagage, brændstof og mad og drikke til de rejsende.
FAA brugte en flere år gammel formel og havde en mistanke om, at den gennemsnitlige amerikaner nok havde taget på under Corona pandemien.
Nu vil Air New Zealand gøre det samme. Flyselskabet er gået i gang med at bede tusinder af passagerer på sine internationale ruter om at stille sig på badevægten i lufthavnen.
Air New Zealand regner derigennem med at få friske vægt-data på 10.000 kunder i løbet af den kommende måned.
Passagerens vægt vil dog ikke være synlig på et display ligesom på en badevægt. Hverken for den rejsende selv eller andre. Flyselskabet ved nemlig godt, at kilo kan være flovt og skræmmende at vise frem.
I stedet lander informationen automatisk og anonymt i en database, hvorfra flyselskabet til sidst kan trække en gennemsnits-vægt pr. passager.
Alle vægt-målingerne vil Air New Zealand gennemføre ude i gatene i landets største lufhavn i Auckland. Kampagnen er en opfølger på en lignende måling, som flyselskabet foretog på indenrigs passagerer for to år siden.
Vægt og balance i et fly skal man ikke undervurdere. Jo lettere et fly er under start, desto mindre hårdt skal jetmotorerne arbejde. De betyder så igen et lavere brændstof-forbrug en længere rækkevidde pr. tank.
Den slags er særlig vigtigt for Air New Zealand, hvor alle internationale ruter foregår over åbent hav og ofte langt fra den nærmeste lufthavn.
Air New Zealand har også en af verdens længste non-stop flyruter. Den går mellem Auckland og New York i USA….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar