Efterhånden kører der over 200.000 elbiler på danske gader og veje. Mange af dem er så nye, at de aldrig har været med på langtur til f.eks. skiferier i udlandet.
Netop elbiler kan have særlige udfordringer i den kolde årstid, og de kommer, fordi der mange steder i udlandet kan være langt mellem ladestationerne.
Når elbilernes batteri samtidig ikke bryder sig om frost og giver kortere rækkevidde om vinteren, kan kilometerne mellem hver stikkontakt hurtigt blive en udfordring.
I de nordiske lande ser det godt ud med lade-mulighederne. Ikke mindst i Norge, hvor elbiler er lige så almindelige som biler på benzin eller diesel.
I Norge står ladestationer langs alle hovedveje. Desuden har rigtigt mange norske hytter fået installeret ladere i stil med dem, vi kender hjemme fra garager og carporte i Danmark.
Desuden er det nemt at søge efter hytter og huse med opladnings-muligheder til elbiler via de store udlejnings-portaler på internet.
Noget anderledes ser det ud i Alperne. Selvom der er masser af nye ladere på vej til skidestinationer i Tyskland og Østrig, er der mange sorte huller.
I Frankrig og især i Italien kræver det planlægning. Her er det også vigtigt at huske, at en elbil fyldt med mennesker, bagage og varmen drejet op har kortere rækkevidde, end mange regner med.
Hvor man normalt regner med en rækkevidde på mellem 350 og 500 kilometer på flad dansk motorvej om sommeren, skal man regne med 30 procent mindre ved bjergkørsel og i bjergene.
Har man samtidig sat tagboks på elbilen for at få stuvet ski og skitøj af vejen, koster det nemt 10 procent ekstra i rækkevidde.
”Man skal altid huske at lade sin elbil helt op, inden man kører op i bjergene. Lademulighederne er færre – og især i Alperne. Det gælder, uanset om man lejer en hytte eller bor på hotel,” siger Rasmus Boserup. Han er kommunikationschef i energiselskabet OK.
Rasmus Boserup anbefaler også, at man finder sin smartphone frem i god tid inden afgang og downloader apps fra en række forskellige elselskaber.
Når man opretter sig som kunde og benyttet app’ene, bliver lynladningen ofte billigere end, hvis man betaler med kreditkort ved standeren. I nogle tilfælde kan man kun lade, hvis man har den rigtige app på mobilen.
Ude i Europa svinger priserne på opladning meget – ikke mindst for lynladning. Her kan det være helt op til otte gange dyrere at betale med kreditkort end at bruge lade-operatørens app.
Tjek også, om du via dit elbil-mærke har billigere adgang til et europæisk netværk. Sådan et har f.eks. Mercedes og Tesla.
Ifølge specialisten fra OK bør man altid kigge nærmere på hjemmesiderne abetterrouteplaner.com og plugshare.com med tilhørende apps. De giver et fint overblik over lade-mulighederne på tværs af landegrænser.
Hvis man har mulighed for at lade bilen ved sit hotel eller sin hytte, skal man gøre det. Her kan man ofte også varme bilkabine og batteri op, inden man kører afsted. Begge dele mindsker elforbruget de første kilometer.
Til sidst advarer Rasmus Boserup, at man altid skal følge de lokale færdsels-regler. Det lokale politi udsteder gerne store bøder til bilister, der trodser reglerne.
Lokale påbud kan f.eks. være brug af snekæder eller snesokker til dækkene. Har man ikke dem på, kan politiet beordre bilen kørt ned ad bjerget og først vende tilbage, når dækkene er blevet udstyret.
Endelig anbefaler OK-chefen, at man også husker et træktov, et par tæpper, en skovl og en batteri-drevet lygte, når man kører i elbil om vinteren….
(Indledningsfoto til artiklen: Senivpetro / Freepik)
Skriv et svar