Sidste sommer var lidt af et mareridt for både flyselskaber og millioner af passagerer i Europas lufthavne. Flyafgange var ustandseligt forsinkede – tusinder af dem sågar helt aflyst.
Årsagen var primært arbejd-efter-reglen aktioner hos flyveledere. I nogle tilfælde også strejker hos de mennesker, der styrer lufttrafikken over Europa. Dertil kom masser af strejker hos Europas største lavpris selskab Ryanair.
Mange eksperter frygter det værste for sommeren 2019, men først skal vi have overstået påsken, der også er en travl periode for flytrafikken. Ikke mindst her i Danmark, hvor vi har gode muligheder for at få en reel ferie på en hel uge ved at tage et par dage fri.
Hvis vi skal gå ud fra situationen i de seneste par dage, kan der være god grund til at frygte nye flyforsinkelser og aflysninger.
På grund af en software-fejl i de computere, som de tyske flyveledere bruger til at holde øje med luft-trafikken i det store og centralt placerede land, har 25 pct. af de tyske flyafgange været aflyst i de senere dage.
Påsken har mange forsinkelser
Statistikker fra de senere år bekræfter frygten for mange forsinkelser. Ifølge konsulent firmaet AirHelp, der har specialiseret sig i at hjælpe flypassagerer med at få erstatning, var 56 flyafgange fra Danmark forsinket med mere end tre timer i påsken sidste år. Det svarer til næsten hver tredje afgang.
Situationen nåede ikke katastrofe tilstandene fra 2016, men det var tæt på. 4.500 danske passagerer havde således ret til at få kompensation for forsinkede afgange i påskedagene 2018.
I de seneste tre år har 10.000 passagerer fra danske lufthavne været ramt af forsinkelser på mindst tre timer. Det er grænsen for, om de har ret til erstatning jævnfør EU’s regler. Tilsammen havde de ret til at blive refunderet med mindst 30 millioner kroner (4 mio. euro).
Taler vi om forsinkelser på mindre end tre timer, er tallet meget mere større. Her har de ikke ret til kompensation, men irritations-momentet bliver ikke mindre af den grund.
Lufthavne under pres
Det er ikke sjovt at sidde og vente i flere timer i en lufthavn, selvom f.eks. Københavns Lufthavn gør, hvad den kan for at forsøde opholdet med masser af cafeer, restauranter og shopping.
De hjælper bare ikke, hvis forsinkelsen betyder, at man ikke når det fly, man skulle have været videre med i den næste lufthavn – eller går glip af fester, events, møder osv.
Henrik Zilmer, der er stifter af AirHelp og specialist i passager-rettigheder, fortæller, at både flyselskaber og lufthavne er under pres:
Mange lufthavne mangler kapacitet til at kunne håndtere de mange ekstra passagerer, der er kommet i de seneste par år på grund af lave billetpriser og nye flyruter.
Flyselskaberne er tilsvarende afhængige af, at deres maskiner kan komme frem til tiden. Med problemer hos flyvelederne er det som kødannelser på motorvejen.
I år har flere flyselskaber desuden fået et ekstra problem. Deres nye Boeing 737 MAX 8 fly har fået startforbud.
Det er måske ikke det helt store problem i Danmark, men det er de i andre lande. I USA har American Airlines f.eks. måttet aflyse 90 daglige flyafgange, og i Kina overvejer myndighederne at forbyde flyvninger med Boeing 737 MAX 8 helt frem til oktober. Kinesiske flyselskaber har 150 af denne flytype i brug.
Mest travlt første dag
AirHelps nye analyse afslører, at påskens travleste tidspunkt for flyselskaberne er feriens første dag. Hvis den trend fortsætter i år, bliver der heftig trafik i danske lufthavne mandag den 15. april. Også weekende forinden tyder på travlhed.
Ifølge AirHelp er der flest forsinkelser i vente på de europæiske flyruter. Sidste år i påsken var ruterne fra Danmark til Dublin i Irland hårdest ramt med to af tre afgange forsinket (68 pct). Også Gdansk i Polen havde forsinkelser på over 50 pct. af afgangene.
Forsinkelser på over tre timer, aflyste fly eller nægtet boarding som følge af overfyldte fly kan give passagerer ret til op til 4.500 kroner (600 euro) i kompensation.
For at få ret til erstatning skal man rejse fra en lufthavn i EU – f.eks. fra Danmark – eller flyve med et europæisk flyselskab, der lander i EU.
Kun få kender deres rettigheder
Sidste år fandt analyse-firmaet YouGov ud af, at 77 pct. af de danske flypassagerer slet ikke kender deres rettigheder ved forsinkelser og aflysninger.
73 pct. af passagererne føler, at flyselskaberne ikke informerer deres kunder godt nok om deres rettigheder.
Forsinkelserne skal være flyselskabernes skyld. Kan det bevises, har danske flypassager mulighed for at hente erstatning op til tre år tilbage i tiden..
AirHelp er verdens største virksomhed med speciale i flypassagers rettigheder. Den dansk-stiftede organisation har over 600 ansatte og assisterer passagerer i 30 lande.
Gennem årene har AirHelp hjulpet over 10 millioner flyrejsende med at få erstatning og kompensation fra flyselskaberne….
Skriv et svar