
Københavns Lufthavn (CPH) har i dag offentliggjort sit årsregnskab for 2024.
Det viste 29,9 millioner passagerer, der var med til at levere et overskud før skat på godt 1,3 milliarder kroner.
Det er 3,1 millioner flere rejsende end i 2023, og de kunne flyve direkte til 175 destinationer med 342 forskellige ruter.
Sommeren og efteråret sidste år var ekstra-ordinært travle. Med 3,2 millioner passagerer blev juni 2024 den mest travle i hele lufthavnens 100-års historie.
Det er mest danskere og sydsvenskere, der tager flyet fra København. Til gengæld er det i høj grad udenlandske turister, der lander i lufthavnen for at besøge hovedstaden og resten af Danmark.
De mange passagerer afspejler sig også i regnskabet på Storkøbenhavns største arbejdsplads. Fjerde kvartal af 2024 endte således med et overskud før skat på 284 millioner kroner. Det samlede overskud for hele året nåede så op på 1.339 millioner kroner.
Årets omsætning i Københavns Lufthavn endte på lige over fem milliarder kroner, hvilket er en imponerende stigning på 25 procent – sammenlignet med 2023.
Den samlede omsætning i 2024 var på 5.070 millioner kroner, hvilket er en stigning på hele 25 procent i forhold til året før.

Næsten 30 millioner passagerer gik gennem terminaler og gates i Danmarks største lufthavn i 2024. (Foto: Mads Aarmgaard / Københavns Lufthavn)
Lufthavnen deler sin omsætning op i to – den aeronautiske og den ikke-aeronautiske:
Førstnævnte kommer fra de afgifter, som flyselskaberne betaler for at bruge lufthavnens baner, terminaler, flyveledere og andre services.
Den omsætning nåede op på 3.068 millioner kroner – en fremgang på hele 40 procent. Den skyldes dels højere afgifter, dels flere passagerer.
Den ikke-aeronautiske omsætning kommer fra shopping-centret, parkerings-afgifter, udlejning af bygninger og lokaler samt lufthavnens hoteller.
Denne omsætning landede på lige over to milliarder kroner sidste år. Det er en mere beskeden fremgang på syv procent, hvilket først og fremmest kan forklares med lukkede butikker og restauranter som følge af den store ombygning i Terminal 3.
De tre største flyselskaber i Københavns Lufthavn er SAS, Norwegian og Ryanair, der tilsammen transporterer 58 procent af alle passagerer.
Alle tre flyselskaber havde flot fremgang i antallet af passagerer i 2024 og har derfor åbnet flere ruter.
Det gælder også Ryanair, der ellers har besluttet at lukke helt ned i to af Danmarks andre større lufthavne i Billund og Aalborg med udgangen af marts.
I efteråret meldte SAS ud, at man vil gøre København til selskabets globale hub – internationale trafik-knudepunkt.
Det betyder, at Stockholm og Oslo i hvert fald strategisk bliver nedprioriteret. Måske SAS så også bliver mindre svensk-domineret end i hidtil.
I praksis skal det betyde, at SAS vil åbne mindst 20 nye flyruter til og fra København og samtidig øge frekvensen på en række eksisterende.
Forventningen er, at SAS’ ekspansion, med nye ruter og flere afgange, vil skabe vækst og arbejdspladser i og omkring Københavns Lufthavn.
I 2025 forventer Københavns Lufthavn at nå 32 millioner passagerer, hvilket svarer til en fremgang på otte procent.
De skal så sørge for at et overskud før skat i år på mellem 1,45 og 1,65 milliarder kroner.
Med andre ord ser det ud til at være en ikke-så-tosset investering, som den danske stat gjorde sidste år ved at købe Københavns Lufthavn….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar