Historien er utrolig, men desværre sand:
Hvis man havde lyst til at blive ruteflys-pilot i Pakistan og kunne betale for det, kunne man købe sig til en licens.
Så havde man både adgang til uniform og til cockpittet i flyene hos først og fremmest Pakistans nationale flyselskab PIA.
Mindst 262 piloter skal have fået licenser, uden at de nogensinde har aflagt eksamen. 141 af dem har været ansat hos PIA – Pakistan International Airlines.
Heldigvis er der ikke sket nogen alvorlige ulykker på grund af de uerfarne piloter. Formentlig fordi alle rutefly har to piloter på deres flight deck”, der er det nye ord for cockpit.
Alligevel faldt hammeren straks, da pakistanske medier som f.eks. The Express Tribune offentliggjorde skandalen i sommers.
Fly fra PIA må ikke længere lande eller starte i Europa og i USA.
Nu trækker så endnu mørkere skyer op over Pakistan. FN’s internationale luftfarts organisation ICAO truer nemlig med at lukke for pakistanske fly i 188 lande verden over.
ICAO har i første omgang givet Pakistan tre måneders frist til at finde alle falske piloter i landet og få etableret en pilot-uddannelse, der er troværdig.
Hvis ikke lyser den røde lampe. Den betyder flyve-forbud over det meste af kloden. Rødt lys har i øjeblikket kun flyselskaberne fra Eritrea, Bhutan, Antigua, Barbuda, Saint Kitts & Nevis, Saint Lucia samt St. Vincent & Grenadinerne.
En talsmand for den pakistanske pilot-fagforening Palpa siger til The Express Tribune:
”Et flyveforbud vil få katastrofale konsekvenser for Pakistans erhvervsliv og turisme. Vi har advaret myndighederne siden juni, men er kun stødt på døve ører.”
PIA flyver fortsat til og fra Europa, men ikke med egne maskiner. Pakistanerne har hyret charterselskabet Hifly til at håndtere flyvningerne….
(Indledningsfoto til artiklen: Ethan McArthur / Unsplash)
Skriv et svar