Der var engang, hvor Pan Am – Pan American World Airways Airlines – var verdens mest kendte flyselskab.
I hvert fald var det USA’s førende og nummer ét i flyvninger over Atlanten. Bl.a. med ruter til København.
Det var tilbage i 1950’erne, 60’erne og 70’erne, så de fleste af mine læsere kender nok kun Pan Am af navn – ikke af gavn.
Pan Am har ikke eksisteret i knap 33 år. Det berømte flyselskab gik nemlig konkurs i 1991, hvor de fleste rester blev overtaget af Delta Air Lines og nogle færre af United Airlines. Begge selskaber, som hører til verdens allerstørste nu om dage
. Nu skal navnet og myten Pan Am genoplives, hvis det står til det amerikanske rejsebureau Criterion Travel.
Bureauet vil relancere Pan Am i præcist 12 dage, hvor rejsebureauet vil puste nyt liv i nogle af flyselskabets mest legendariske ruter.
I sommeren 2025 har Criterion Travel leaset en Boeing 757, der vil blive lakeret i de originale Pan Am farver.
Flyet vil så tage på en 12-dages rundrejse, der indledes den 27. juni i New York:
Første stop er den lille lufthavn Foynes på den irske vestkyst, som Pan Am brugte som mellem-station på vej til det europæiske kontinent. Datidens passagerfly havde nemlig ikke samme rækkevidde som dagens.
Næste station bliver London, der i 1970 var den første langdistance destination for Pan Am, der var første flyselskab med den dengang spritnye Boeing 747 Jumbo.
Efter London går den nostalgiske flyvetur videre til Marseille og Lissabon, inden det går tilbage over Atlanten med Bermuda som mål.
De britiske paradis-øer brugte Pan Am også regelmæssigt til tank-op mellem-landinger. Til sidst skal Boeing 757’eren ende sin rundrejse i New York den 9. juli.
Uheldigvis bliver Pan Ams genopstandelse meget kostbar at deltage i, fordi der kun er 50 sæder i Business Class kvalitet ombord.
Ifølge det amerikanske nyhedsmedie Forbes skal man hoste op med 65.500 dollars eller ca. 460.000 danske kroner. Med i prisen følger så alle flyrejser, hotel-ophold plus de fleste måltider til lands.
Selve Pan American World Airways blev stiftet i 1927 af to tidligere majorer fra US Army Air Corps. Første opgave var at flyve post mellem Key West i Florida og Havana på Cuba.
I 1930’erne købte Pan Am en hel flåde af flyvebåde og begyndte at flyve internationalt. Senere blev Pan Am det første flyselskab, som havde ruter over hele verden.
Undervejs optrådte Pan Am gang på gang som en pioner i luftfarten. Pan Am var første flyselskab med Boeing 747 Jumbo og verdens første computer-baserede booking system.
Da Pan Am var på toppen i 1970, fløj selskabet 11 millioner passagerer til 86 lande verden over. Det eneste kontinent, der ikke var med, var Antarktis….
(Indledningsfoto til artiklen: Ralf Manteufel / Wikimedia)
Skriv et svar