Det kan være noget af en udfordring at rejse med små børn. Ikke kun i bil eller tog, men måske især på passagerfly, hvor de uvante omgivelser og tryk-forandringerne i kabinen hurtigt kan få de små til at græde.
Udfordringen går ikke kun ud over forældrene, der har taget familiens små med på rejse. Det kan også gå hårdt ud over medpassagerne, som har fået plads lige omkring de støjende børn.
Japan Airlines (JAL) tilbvder nu en særlig service, hvor passagerer bliver advaret om, at der er babyer og små børn med i flyet.
Så kan de lyd-følsomme og måske ligefrem børne-hadende passagerer nå at booke deres sæde et helt andet sted i flyet.
Tilsyneladende fungerer Japan Airlines’ nye anti-baby service kun, når man bestillet billet og reserverer sæde online.
Så dukker der et lille symbol med baby-ansigt op på skærmen i JAL app’en, hvis man forsøger at vælge et sæde i nærheden af meget unge med-passagerer.
”Passagerer, der rejser med børn mellem otte dage og to år, vil blive markeret med baby-symbol på vores websides oversigt over sæder i flyet. Den information kan også andre passagerer se,” forklarer det japanske flyselskab.
Det nye booking-værktøj er dog ikke 100 pct. sikkert. Det fungerer kun, hvis små-børns-sædet er bestilt på JAL’s internet-side eller via flyselskabets app.
Er billetten købt videre f.eks. et rejsebureau, vises baby-sæderne anonymt på online oversigten. Man ser kun, at de pågældende ser er booket.
Japan Airlines har fået mange både positive og negative reaktioner på sin nye baby-alarm. Frequent Flyers og forretnings-rejsende roser initiativet, mens børne-forældre protesterer i sociale medier og kalder det diskriminerende.
Nogle erfarne – og mere neutrale – flygæster anbefaler, at andre flyselskaber skulle følge Japan Airlines eksempel. Men at de så også burde sætte alarm-symboler på passagerer, der snorker i flyet eller har en tilbøjelighed til at drikke sig fulde og støjende ombord.
Skriv et svar