Stillestående biler. Meldinger om ”fünf kilometer stau” i radioen. Utålmodige børn på bagsædet.
Det er et scenarie, de færreste ønsker, når turen går i bil til eller hjem fra sommerferie-destinationen via Tyskland.
Alligevel er der næsten hver sommer en risiko for kør-selv-ferien, hvis den går ad de tyske Autobahnen. Ikke mindst i år.
Den tyske bilistorganisation ADAC har nemlig offentliggjort sin trafikprognose for sommerferien 2023, og den er trist læsning for danske feriebilister.
Det tyske vejkort er ganske enkelt fyldt med angivelser af strækninger med vejarbejde og røde linjer, der advarer om øget risiko for kødannelse.
”For de klassiske langdistance-motorvejs-strækninger A1, A5, A7, A8 og A9 forventer vi mere trafik denne sommer end sidste år. Da der samtidig er mange vejarbejder i øjeblikket, er der høj risiko for kødannelse,” s Melanie Mikulla. Hun er talsperson med fokus på feriekørsel hos ADAC.
ADAC oplyser, at der uundgåeligt vil være massive kødannelser omkring de store trafik-knudepunkter i myldretiden i juni, juli og august.
Organisationen fraråder derfor direkte feriebilister at køre via Hamborg, Frankfurt, Dortmund, Nürnberg og München på fredage og søndage i myldretiden hele juli og de to første uger af august.
Her vil det være helt normalt med flere timers forlænget rejsetid morgen og semt eftermiddag ved de værst ramte byer.
Hamborg har f.eks. gennem en årrække været hårdt ramt af kombinationen af tæt trafik og store anlægsprojekter på vejnettet. I år er ingen undtagelse.
Anden fase af overbygningen af Autobahn A7 er gået i gang nord for Elbtunnellen. Syd for den er en omfattende rekonstruktion af motorvejs-vejnettet forbi industrihavnen gået i gang.
Det varer frem til 2026 og medfører, at det er stort set umuligt at undgå kødannelser, hvis man passerer Hamborg til sommer.
”Det handler om fornuftig planlægning og god timing, hvis man vil køre gennem Tyskland uden at sidde i trafikkø denne sommer,” forklarer Rasmus Boserup. Han er kommunikationschef hos energiselskabet OK.
”Fredage og søndage ser generelt udfordrende ud. Det er bedst at ramme trafik-knudepunkterne uden for morgen- og eftermiddags-myldretiden. Så er trafik-belastningen mindre, og man kan måske slippe igennem uden at sidde i kø,” fortsætter han.
Kommer næppe over 100 km i timen
ADAC regner med, at man kommer til at holde en gennemsnits-hastighed på 100 kilometer ad de tyske motorveje. Også, selvom man egentlig må køre meget stærkere.
I praksis betyder det, at man skal regne med at bruge 10 timer på strækningen på A7 ved Padborg i nord til Freiburg i syd. Det er en strækning, som mange danske bilister bruger for at komme sydpå.
ADAC anbefaler derfor, at man tager en overnatning undervejs, når den planlagte strækning er på over 1.000 kilometer. Desuden bør man holde en pause hver tredje time. Ikke mindst, hvis man har mindre børn med i bilen.
Det er også en god idé at betragte køreturen som en integreret del af ferien. Se også sådan på det, at en overnatning på vej ud og hjem giver mulighed for at besøge og opleve nye steder. Desuden er tyske hoteller, campingpladser og hostels relativt billige.’
Endelig skal man huske, at det ikke kun er danskerne, som holder sommerferie. Det gør tyskerne også.
Autobahn-nettet ventes at være ekstra hårdt presset i uge 28 og 29, hvor en række tyske delstater får sommerferie. Uge 31 er også slem, fordi hjem-trafikken begynder fra den tyske ferie.
Også gal på de danske motorveje
De danske skolers sommerferie begynder i slutningen af uge 25 – altså næste weekend.
Her forventer både Storebæltsforbindelsen og Vejdirektoratet tæt trafik fredag den 23. juni og i den efterfølgende weekend.
Det samme gælder søndage hen over sommeren, hvor der er skiftedag i sommerhus-områderne over hele Danmark.
I øjeblikket er der flere store vejarbejder på motorvejene på Fyn og i det østlige Jylland. De forventes færdige i slutningen af juni. Derfor vil de formentlig de ikke påvirke sommerferie-trafikken i nævneværdig grad….
(Indledningsfoto til artiklen: Garten gg / Pixabay)
Skriv et svar