Flere og flere flyselskaber reklamerer med, at de har fået hurtigt Wi-Fi og mobiltelefoni ombord. Hos nogle selskaber er det gratis. Hos andre skal man betale en pæn portion ekstra, medmindre man flyver på de dyre Business og First Class billetter.
Nye undersøgelser viser imidlertid, at mobiltelefoner kan blive en meget dyr fornøjelse på flyveturen. Også, når man slet ikke har brugt dem undervejs.
Problemet ligger i, at smartphones helt af sig selv kan trække data fra flyenes trådløse netværk – og de data optræder først senere på telefon-regningen fra sit teleselskab. I nogle tilfælde med flere tusinde kroner.
Den eneste måde, man kan forhindre det på, er enten at slukke sin mobil helt, når man er ude at flyve. Eller huske at koble den over i ”fly tilstand” eller ”Airplane Mode.”
Den australske erhvervs-avis ”Financial Review” fortæller om flere tilfælde, hvor folk har fået chok-regninger, når de er vendt hjem både fra indenrigs flyrejser og fra ture i udlandet.
På deres næste telefon-regning stod nemlig et ekstra punkt med et beløb på flere hundrede dollars bagved. Punktet var markeret som ”forbrug fra flyselskab xxxxx.”
Den australske avis fortæller, at problemet i hvert fald eksisterer hos de flyselskaber, der anvender netværks-systemet Aeromobile. Det er bl.a. selskaber som Aer Lingus, Lufthansa, Emirates og Virgin Atlantics.
I et af eksemplerne have flypassageren slet ikke haft sin mobiltelefon på sig under flyveturen. Den lå i en lomme i en jakke, der var anbragt i bagage-boksen over sæderne.
Passageren havde imidlertid glemt at slukke sin mobil eller sætte den i ”fly tilstand”. Derfor modtog den både opkald, sms, emails og opdaterede automatisk social media informationer. De foregår normalt i baggrunden på en smartphone, uden at brugeren selv er involveret.
Mange flyselskaber informerer deres kunder om risikoen. Enten står det på selskabernes hjemmeside eller i nogle tilfælde også på flyenes skærme Nogle enkelte flyselskaber lader også sit kabine personale nævne det over højttalerne.
Hos irske Aer Lingus får passagererne f.eks. at vide, at ”de bør sætte deres mobiler i Airplane Mode,, da den af sig selv kan koble sig på flyets eget interne netværk. Al anvendelse vil blive faktureret via passagerens telefon-regning hos dennes normale udbyder.”
Tilsvarende skriver Emirates på sin hjemmeside, at ”brugen af mobiltelefon eller tablet på rejsen vil blive lagt på dit teleselskabs regning på samme måde som udgifter til international mobil roaming.”
Hvis flyet har gratis Wi-Fi ombord, slipper man også for risikoen med uventede telefon-regninger. Men under alle omstændigheder: Sluk enten for mobilen, hvis I ikke vil bruge den i flyet. Eller sæt den i ”Fly Mode.” Husk det….
Skriv et svar