Den danske afdeling af forbruger-organisationen Forbruger Europa har flere sager, hvor danskere har haft en kedelig oplevelse med booking-portaler på internet.
Først, da de klagede, opdagede de rejsende, at portalen ikke har noget (juridisk) ansvar for, at kvaliteten af bestillingen levede op til forventningerne og det lovede.
Booking-portaler har mange fordele. De giver et hurtigt overblik og kan fint bruges til at sammenligne priser, faciliteter osv. Desuden kan bestillingen som regel foregå hurtigt og nemt.
Forbruger-beskytterne gør dog samtidig opmærksom på, at det er en meget god idé at være opmærksom med, hvem man reelt set handler med online:
”Booking-portalerne er ofte velkendte brands, som forbrugerne stoler og ser som et kvalitets-stempel for den ydelse, de tilbyder,” forklarer Lars Arent. Han er leder af Forbruger Europas kontor i Danmark.
”Derfor er der mange, der ikke undersøger selve hotellet og udlejnings-virksomheden yderligere, selvom det tit er dem, som er den egentlige aftalepart,” fortsætter han.
Lars Arent tilføjer, at det sjældent er et problem at bestille via en booking-platform, så længe alt går, som det skal.
Hvis man omvendt ikke kan få den bookede bil udleveret, eller poolen langt fra ligner den, der blev vist på online billederne, er situationen en anden. Man kan nemlig ikke stille booking-portalen til ansvar, men kun bil-udlejeren eller hotellet.
Som regel er booking-platformen kun en formidler og har derfor ikke ansvaret for indholdet af det aftalte køb. Dét skal portalen gøre tydeligt opmærksom på, før kunden afslutter handlen.
Desværre er der mange danskere, som overser den slags detaljer i teksten, fordi de er så ivrige efter at leje hotelværelset eller bilen og bare komme afsted på rejse.
Forbruger Europa råder derfor til, at man på forhånd undersøger nøje, hvem man handler med, inden man trykker Enter knappen og sender pengene.
Ellers er der en risiko for ubehagelige overraskelser som f.eks, at den flotte bjerg-udsigt mangler fra hotelværelset, at poolen kun er et soppebassin eller lejebilen slet ikke en limousine i topklasse.
Forbruger Europa har derfor lavet en liste over gode råd, som det er bedst at følge, hvis man vil undgå kedelige oplevelser på rejsen:
- Undersøg, hvem der er den egentlige aftale-part, inden I handler.
- Læs anmeldelser, og undersøg biludlejerens eller hotellets omdømme: Det giver et indblik i tidligere kunders oplevelser. Vær dog opmærksom på, om anmeldelserne virker troværdige. Mange af dem kan nemlig være falske eller forældede.
- Besøg biludlejerens eller hotellets egen hjemmeside. Tjek, om der er en ’om-os’-side og andre kontakt-oplysninger, hvor I kan få hjælp, hvis du har brug for det.
- Undersøg, hvis det er muligt, billeder af hotellet, som andre gæster har taget.
- Overvej, om I har brug for de mange tillægs-ydelser, som I ofte bliver præsenteret for – afbestillings-service, garantier osv. I bør også tjekke, om I er beskyttet via jeres egen rejseforsikring.
- Kontakt eventuelt Forbruger Europa, hvis I har spørgsmål eller vil klage over et hotel eller en biludlejer i Europa….
(Indledningsfoto til artiklen: Tumisu / Pixabay)
Skriv et svar