Nogle af mine læsere har måske allerede oplevet det – online svindel med flybilletter og hoteller.
Hvis ikke, ved de nu, at problemet eksisterer og desværre er i stigning.
Derfor skal man også i forbindelse med rejser og ferier passe djævelsk godt på, når man booker og køber på nettet.
En ny advarsel kommer fra den store betalings-formidler Visa, som de fleste kender fra deres Dankort.
Visa alarmerer bl.a. om falske hjemmesider fra flyselskaber og koncert-arrangører.
Hvad er endnu værre er, at Visa har registreret en stigning i falske betalinger på 81 procent fra januar til juni i år.
Tallene er indeholdt i Visas netop offentliggjorte ”State of Scams: Fall 2024 Biannual Threats Report”.
Denne halv-årlige rapport dækker hele spektret af brancher og industrier, men indeholder i denne omgang et særligt afsnit om rejsebranchen.
Her kan man bl.a. læse, at cyber-kriminelle – ”scammers” – i stigende grad siger mod rejsende ved hjælp af sofistikerede metoder, der kan smadre rejser og være skyld i finansielle tab.
Visa opfordrer derfor til, at rejsende skal være meget årvågne, når de køber online:
De bør f.eks. dobbelt-tjekke, om mail-afsenderen eller websiden er ægte. Mange cyber-kriminelle er dygtige til at kopiere originale hjemmesider og bruge ordentligt sprog.
De ved, at folk er lettere at lokke, når rejse-tilbud eller koncert-billetter til store stjerner eller sports-events er rigtig attraktive.
Af den grund bør man være både forsigtig og dobbelt-tjekke selv, når man køber sin rejse fra et anerkendt rejsebureaus eller en respektabel billet-formidlers hjemmeside.
Rigtigt meget skal man passe på, når koncert-billetter eller ferie-boliger tilbydes i sociale medier. Ikke mindst, når pengene skal betales via en bank-overførsel.
I forbindelse med rejser peger Visa på ”digitalt lomme-tyveri” som et af de relativt nye områder, hvor man skal passe godt på.
Her opretter en kriminel et falsk salgssted – Point Of Sale – på deres telefon, hvorfra de forsøger at lokke personen i den anden til at købe.
Et lignende system er dukket op på online. Begge har været i fremmarch siden marts 2023, oplyser Visa i sin nye rapport.
Visa nævner flere eksempler på udspekulerede rejse-bedrag:
I USA har man således oplevet falske telefon-numre web-sider til flyselskaber:
Når folk benyttede dem, kom de I kontakt med professionelt virkende, men falske kunde-service-folk.
De “hjalp” så kunden og kreditkort-ejeren med at booke eller ændre fly mod at trække et stort gebyr ud over billetprisen fra kontoen. Selve flyveturen blev naturligvis aldrig til noget.
Endelig har Visa kunnet registrere en stigning I både gammeldags og I meget moderne rejse-bedrageri.
Det gammeldags er det fysiske tyveri af kreditkort og mobiler samt koder, når folk bruger hæve-automater.
Det helt nye er, at kunstig intelligens (AI) også er på vej ind i snyd med rejser og billetter….
(Indledningsfoto til artiklen: Rupixen / Unsplash)
Skriv et svar