At krydstogtskibe forurener værre end en storby fyldt med diesel lastbiler og busser er der ikke noget nyt i.
Med jævne mellemrum advarer miljø-organisationer om den røg, som kommer ud af skorstenene på både krydstogt skibe, færger, container skibe og tankere.
Hver gang enten protesterer rederiernes organisationer og beskylder anklagerne for at være overdrevne. Eller de lover at gøre noget ved sagen og blive mere grønne i fremtiden.
Den tyske miljø-organisation NABU (Naturschutz Bund Deutschland) offentliggør hvert år en Top-20 liste over de mest og de mindst forurenende krydstogt-skibe i Europa.
Ifølge NABU er skibenes forurening ikke kun til skade for havene og miljøet i de havnebyer, som krydstogt-skibene ankrer op i.
Bittesmå partikler i røgen fra skibenes skorstene er også sundheds-farlige for gæster ombord og besætning, der opholder sig udendørs, mens skibene er i fart.
NABU’s ofte kontroversielle målinger blev i december sidste år bekræftet af det tyske svar på det danske forbrugerråd Tænk.
Testerne i Stiftung Warentest prøve-sejlede 12 krydstogt-skibe i europæiske farvande. Skibene fik generelt ros for deres sikkerhed, mens der var mangler næsten overalt, når det gælder forurening og miljø-beskyttelse.
En ny amerikansk rapport fyrer nu op under anklagerne, at krydstogt-rederierne slet ikke gør nok for at forhindre, at deres skibe sviner.
At gemme sig bag lidt overfladisk kosmetik som f.eks. at forbyde éngangs bestik, sugerør og rørepinde af plastik hjælper slet ikke i det store billede.
Den netop offentliggjorte analyse i USA afslører, at det er lige så farligt at opholde sig udendørs på krydstogtskibes dæk som at bevæge sig i smog-ramte og forurenede storbyer som Beijing.
Årsagen er røgen, der kommer fra krydstogtskibenes skorstene.
Den ser normalt ud til at forsvinde opad langt over hovederne på de tusinder af passagerer, der enten soler sig på deres kabiners altaner, deltager i udendørs aktiviteter på skibet eller morer sig på vandrutsjebaner, i store swimming pools eller drøner rundt i små elektriske gocarts.
Problemet er bare, at noget af røgen bevæger sig nedad og rammer passagerer på dækkene. Røgen er ofte usynlig for det menneskelige øje, men kan indeholde masser af bittesmå partikler, der kan skade både hjerte og lunger.
En af rapportens forfattere – Ryan David Kennedy fra John Hopkins University i Baltimore, Maryland – kan de små partikler og flydende dråber, som krydstogt passagerer indånder – sammenlignes direkte med de koncentrationer af snavs, som man møder i forurenede byer.
”Det er direkte farligt. De partikler er ikke en sund ting at blive udsat for,” siger han til den amerikanske tv-station CNN.
Kennedy og hans kolleger har på vegne af miljø-organisationen Stand.earth gennemført talrige målinger på fire krydstogtskibe, der sejler i amerikanske farvande. Målingerne er foregået over to år på fire skibe fra verdens største krydstogt-koncern Carnival.
To af krydstogt skibene kommer fra Carnival Cruise Line – de to andre fra Carnivals datterselskaber Holland America Line og Princess Cruises.
Forskerne forklarer i deres nye rapport at det værste sted at opholde sig på et krydstogtskib, er i agterstavnen. Det er her, udstødnings-røgen havner, når skibet er i fart. Forureningen er op til seks gange mindre foran skorstene – f.eks. i skibets forstavn.
Påstandene bliver dokumenteret med målinger, der viser, at den typiske partikel koncentration på et krydstogtskib nemt kan være 32.628 PM (”Particular Matters”) bagerst på krydstogtskibet. Forrest var den kun 5.167 PM.
Dr. Kennedy gør samtidig opmærksom på, at røg-forureningen ikke kun er til gene for krydstogt-passagererne, men i høj grad også for skibets besætning. Tjenere og andet service-personale opholder sig ofte i timevis udendørs på skibenes dæk, mens gæsterne bevæger sig rundt inde og ude.
Målingerne ombord på de fire krydstogt-skibe blev gennemført med en håndholdt P-TRAK Ultrafine Particle Counter 8525, der er et anerkendt og udbredt instrument til at tjekke forurening med.
De tre involverede rederier er naturligvis ikke glade for den negative omtale, som den nye rapport genererer. Carnival Cruise Line svarer i et statement:
”Denne specielle organisation (Stand.earth) søger konstant efter problemer, som den kan bruge til at rejse kapital med. Den viger ikke tilbage for at lave falske tests, der ikke bygger på et videnskabeligt grundlag.”
Carnival understreger samtidig, at man arbejder tæt sammen med både amerikanske og internationale myndigheder. Luftkvaliteten på rederiets skibe overholder eller overgår alle gældende regler. Både passagerer og personale beskyttes maksimalt….
Den polerede overflade holder dog ikke altid hos Carnival Cruise Line. Ifølge CNN er F¨flere af rederiets skibe således blevet taget i gentagne at dumpe olie og olie-forurenet vand i havet. Det modtog Carnival en både på omregnet 280 mio. kroner for….
Skriv et svar