Det er ikke kun hjemme foran pc’en, at man kan blive udsat for ”scam” mails, eller man bliver ringet op af falske politibetjente. Snyd og bedragerier foregår også i stor stil på ferie-stederne.
I god tid, før sommerferien for alvor indledes, er den engelske krydstogt-specialist Panache Cruises ude med otte gode råd mod ”scam” på rejsen.
Selvom Panache gør sig mest i salg af krydstogter i luksus-klassen, gælder advarslerne alle, der rejser fremmede steder og i udlandet.
Generelt set gælder det om at holde sine værdisager tæt inde på livet eller lægge dem et sikkert sted. Man skal også være forsigtige med over-flinke fremmede og kun benytte officielle transportmidler, siger James Cole Han er stifter og administrerende direktør i Panache Cruises:
”Mange tror, at det kun er naive turister og nybegyndere, som bliver udnyttet på ferierejsen. Vores erfaringer er imidlertid, at bedragerne er blevet så dygtige, at de også sagtens kan lokke selv de mest erfarne rejsende i fælden,” forklarer James Cole til Trends & Travel.
”Det er meget vigtigt at kende de mest udbredte former for snyd på ferien, inden man selv tager afsted. Så kan man lære af andres erfaring og genkende situationer, hvor man selv er på vej til at blive bedraget.
Her er de otte gode råd fra Panache Cruises om snyd på rejsen og i ferien:
Over-priser i taxa
Acceptér aldrig, når chaufføren siger, at hans taxa-meter er gået i stykker. Find straks en anden taxi. Hold også et vågent øje med taxametret under kørslen. Hvis du har mistanke om, at tælleren løber for hurtigt – stop turen og hop ud af bilen.
Det er ofte en god idé at spørge på sit hotel, hvad en typisk taxa-tur vil koste til bestemte destinationer. Brug også kun et officielt taxa-selskab. Ikke pirat-taxier, selvom deres pristilbud er meget lavere.
Er du landet i en by eller et rejsemål hvor hyrevogne kører uden taxa-meter, skal du aftale en fast pris med chaufføren, inden han træder på speederen. Sørg for, at der er vidner på den pris, der aftales.
Skub og stjæl
Den mest udbredte teknik, som lommetyve anvender, er at støde ind i ofret. Mens den ene undskylder sammenstødet, og ofret er uopmærksomt et øjeblikket, henter tyvens medhjælper tegnebog, mobiltelefon og andre værdier ud af tasker og lommer.
Denne fremgangsmåde kaldes på engelsk ”bump and grab.” Den oplever man mest i travle områder med mange mennesker. Det er typisk i og omkring turist-attraktioner, på togstationer, i busser, på markeder og i shopping-centre.
Ha’ aldrig alle dine værdisager på dig på samme tid, medmindre det er nødvendigt som f.eks. ved afrejse i lufthavne.
Sørg også for at tage fotokopi af alle vigtige rejse-dokumenter, billetter, booking-bekræftelser, pas, kreditkort og førerbevis. Gem kopierne et andet sted end originalerne.
Brug et diskret pengebælte til at lægge kreditkort, nøgler og kontanter. Bæltet gemmes helt inde på livet under dit tøj.
Snyd ved billeje
Vær altid forsigtig, når du lejer en bil, motorcykel eller en jet-ski på din ferie. Alt for ofte vil udlejeren forsøge at skubbe skylden for eventuelle skrammer og skader over på dig, selvom du slet ikke har været involveret.
Nogle gange kræver udlejeren sågar at tage dit pas som garanti. Bagefter vil han ikke aflevere passet tilbage, medmindre du betaler for reparationerne.
Husk også at tjekke køretøjet i alle ender og kanter sammen med udlejeren, inden du sætter det igen. Bedst er at tage billeder og videoer af bilen, så du altid kan dokumentere, i hvilken tilstand du overtog den.
Forkerte veksel-kurser
Hvis du rejser i et land, hvor du ikke kender den lokale valutas værdi, skal du passe ekstra meget på. Ofte vil man nemlig støde på vekselbureauer, restauranter, butikker eller privatpersoner, der bruger forkerte og dyre veksel-kurser.
Brug en lommeregner til at udregne præcist, hvor mange penge du skal have retur i din lokale valuta, inden du godkender en veksel-transaktion.
Lukket hotel eller seværdighed
Mange taxa-chauffører i udlandet tjener penge på at køre deres kunder til bestemte hoteller, restauranter, barer og seværdigheder. Til gengæld får de kommission for hver kunde, de kommer med.
Nogle gange prøver chaufførerne også at snyde kunder ved at fortælle, at de hoteller eller andre steder, de gerne vil køres til, enten er lukket eller er overbooket.
Til gengæld står chaufføren parat med et ”meget bedre” bud på et alternativ. I sidste ende er forslaget både dyrere og dårligere, men dét finder kunden først ud af, når taxaen er over alle bjerge.
Hvis du oplever denne form for bedrageri, skal du kræve at blive at kørt til den adresse, som du oprindeligt havde planlagt. Hvis hotellet eller restauranten, ville du jo næppe have haft mulighed for at booke på forhånd.
Gratis armbånd
I en række europæiske storbyer er det blevet ret udbredt med snydepelse, der tilbyder gratis venskabs-armbånd til turister.
De er ekstremt hurtige og har bundet armbåndet på turistens håndled, inden vedkommende kan nå at tænke sig om og svare nej.
Bagefter råber og skriger de højt på gaden, at turisten ikke vil betale for, hvad han eller hun havde bestilt og købt. Mange turister lægger så pengene af lutter forlegenhed.
Derfor – lad dig aldrig lokke af ”gratis” tilbud, Sørg også for, at ingen placerer ting på din krop. Sker det alligevel – vær stædig og afvis alt.
Snyd i betalings-automaten
I tidligere tider hørte man fra tid til anden, at kriminelle havde manipuleret med betalings-automater (ATM) ved f.eks. at lægge overvågnings-software i den. Den samlede så alle indtastninger op og sendte dem videre til en ekstern tyv.
I dag er ATM-maskiner centralt styrede og online hele tiden, så den slags tyveri kun sker meget sjældent. I stedet forsøger trick-tyve at snyde turister, når de nærmer sig en betalings-automat.
Som regel hævder de, at de gerne vil hjælpe turisten med at undgå lokale bank-gebyrer. Målet er imidlertid at aflure turistens pinkoder og stjæle kreditkortet bagefter.
Det sker ofte ved hjælp af en med-sammensvoren, der står i samme kø som turisten og skubber på for at komme fysisk helt tæt på det udsete offer.
Snyd med drikkepenge
I en del restauranter – og måske især i USA – står der angivet anbefalede drikkepenge-størrelser på den regning, man får udleveret.
Sørg for at bruge hovedregning eller kalkulatoren på din smartphone for at tjekke, om procenten på bonnen er korrekt.
En del amerikanske restauranter, barer og cafeer forsøget at snyde turister. De håber, at kunderne ikke vil lægge mærke til, at de bliver over-faktureret.
Nogle forretninger i USA har allerede indregnet drikkepenge i beløbet på regningen. Som regel glemmer de at fortælle og be’r så om, at drikkepenge lægges oveni den angivne pris. Går den, så går den….
(Indledningsfoto til artiklen: VKastro / Pixabay)
Skriv et svar