Forleden dag fik et Boeing 787 Dreamliner fly fra det statslige polske flyselskab LOT tekniske problemer, da det skulle starte fra Beijings store Capital International Airport i Kina – og det gav ret usædvanlige vanskeligheder.
De kinesiske mekanikere ville nemlig kun reparere flyet mod kontant betaling. Internationale kreditkort eller penge-garantier via bankerne ville de ikke acceptere.
Så var gode råd dyre, og kabine personalet på den polske Dreamliner måtte tigge hos passagererne, så de nødvendige kontanter blev samlet.
Ellers ville den i forvejen forsinkede afgang komme afsted meget senere. Formentlig først en dag eller to forsinket.
Heldigvis havde passagererne kontanter på lommen. Det tog kun nogle minutter at skrabe de omregnet 2.400 kroner sammen, som den lille reparation af flyets hydraulik kostede. Mere forlangte de kinesiske mekanikere ikke.
Når man ved, at et moderne passagerfly som Boeings 787 koster hundreder af millioner kroner, er beløbet fra Beijing nærmest latterligt.
Det viser dog også, at den internationale luftfart ikke er så integreret, som flyselskaber og lufthavne gerne vil fortælle.
LOT’s repræsentant i Beijings Capital International Airport var nemlig udstyret med både kreditkort og adgang til bank-overførsler, men uvist af hvilken grund var det ikke godt nok for de kinesiske mekanikere.
Flyselskabet afviste i første omgang, at episoden havde fundet sted. Men da historien kom frem i den polske udgave af ”Newsweek” magasinet i fredags, måtte LOT’s ledelse trække i land.
Den fortæller, at der selvfølgelig havde været tale om en ekstraordinær situation, som var helt uacceptabel i moderne luftfart.
LOT havde imidlertid kendt de fire långivere blandt passagererne godt. Selskabet havde derfor bedt dem om kontanterne for ikke af forsinke flyets afgang yderligere.
Med kontanter kunne reparationen foretages med det samme. En tur via en penge-automat ville have kostet ekstra tid.
LOT adgang LO92 ankom til Warszawa med ni timers forsinkelse. Ved gaten stod LOT repræsentanter parat med de lånte penge. Desuden fik de fire flinke passagerer et par gratis flybilletter som tak for hjælpen….
Skriv et svar