Mange danskere kender Pattayas lille regionale lufthavn fra deres ferier i Thailand, der jo ofte fører dem til det nærliggende forlystelses-kvarter og andre turist-magneter i området.
Fordi lufthavnen er så lille og utidssvarende lander de fleste i Bangkok, der ligger omkring 150 kilometer fra Pattaya.
Fremover skal det ændres radikalt:
Pattayas U-Tapao Airport skal udbygges med bl.a. en ekstra startbane og en større central-bygning med mange flere gates.
Målet er, at den udvidede lufthavn skal kunne håndtere 70 millioner passagerer om året. Det er mere end dobbelt så mange som Københavns Lufthavn.
Den vil samtidig blive placeret som Bangkok regionens tredje store internationale lufthavn efter Suvarnabhumi und Don Mueang.
Efter planen skal de tre lufthavne forbindes direkte med hinanden via en lyntogs-forbindelse, hvor togene kører med op til 250 kilometer i timen.
Pattayas lille lufthavn blev skabt under Vietnam krigen i 1960’erne, så amerikanske soldater havde et sted at holde ferie fra fronten.
Det har været med til at give byen verdens største forlystelses- og ”red light” kvarter.
I dag håndterer lufthavnen omkring to millioner passagerer om året og nogle få fly-afgange og -ankomst hver dag.
Det er slet ikke nok, når Pattaya hvert får besøg af 9,4 millioner turister. Det er på niveau med New York.
Ifølge thailandske nyhedsmedier er de første gravemaskiner så småt rykket ind for at bygge den nye 3.505 meter lange start- og landings-bane, der kan bruges af selv de største passagerfly.
Prisen for hele det nye lufthavns-projekt skal løbe op i omkring 20 milliarder kroner, der finansieres af et thailandsk-kinesisk konsortium.
Den nye store lufthavn, der er tegnet af det internationale design-firma One Works, skal i øvrigt ikke kun bruges til de mange millioner feriegæster fra hele verden, som besøger Pattaya hvert år.
Den bliver også en del af den Eastern Economic Corridor, som Thailands regering har skabt i området.
Målet er at forvandle regionen til en high-tech industri-zone med fabrikker og udviklings-faciliteter til elbiler, fly-industrien, rumfart og robot-teknologier.
Lige i øjeblikket venter det storstilede projekt på de thailandske myndigheders endelige godkendelse. Kommer den snart, vil første etappe stå færdig i 2028….
(Indledningsfoto til artiklen: One Works)
Skriv et svar