Hvem er det, der påstår, at kvinder sætter sig ud i køkkenet, når manden og drengene ser fodbold i stuen. Hovedrystende sidder hun derude med sin kop kaffe og undrer sig over, at herrerne kan råbe så højt over en læderbold, der fiser rundt mellem 22 spillere på banen.
Denne efterhånden fortærskede køns-opdeling kan man stadig se i tv-reklamer. Virkeligheden er bare helt anderledes.
Faktisk er moderne kvinder lige så vilde med fodbold. Faktisk er en større andel af dem villige til at rejse langt for at se en vigtig kamp, end mænd er. Også gerne til udlandet.
Kvinder har også lettere ved at droppe en anden aftale, en tur i byen eller sågar en date, hvis den kommer i tidsmæssig konflikt med en vigtig kamp på grønsværen.
Disse sikkert lidt overraskende konklusioner kommer fra ny undersøgelse, som den store søgemaskine www.hotels.com har foretaget.
Hotels.com er sponsor for Champions League og tilbyder i den forbindelse, at man kan book sin næste fodbold-rejse på sin online portal.
Over 16.000 mandlige og kvindelige fodboldfans er blevet interviewet til den globale undersøgelse, der ganske effektivt bryder med tidlige tiders køns-fordomme om sport.
Således planlægger 71 procent af kvinderne ferieture i forbindelse med store sports-begivenheder. Det gør kun 67 procent af mændene.
Kvinder kan godt at kombinere fodbold-kampe med at opleve andre former for kultur. 75 procent vælger således at besøge opera, teater og museer, når de nu alligevel har kufferterne pakket. Hos mændene er det 60 procent.
Mere overraskende er det nok, at flere kvinder end mænd tager ind på de lokale pubber i forbindelse med en fodboldkamp. Stemmebåndene skal jo olieres. Tallene er henholdsvis 32 og 30 procent – ifølge hotels.com.
45 procent af de fodbold-interesserede kvinder ser kampene sammen med deres partner. Spørger man mændene, siger kun 17 procent det samme.
Kan det måske skyldes, at mænd ikke rigtigt vil være ved, at deres kvindelige partner er mindst lige så fodbold-gale, som de selv er?
Til gengæld er kvinder og mænd nogenlunde enige, at en god fodboldkamp kan være vigtigere end andre aftaler.
40 procent af kvinderne og 38 procent af mændene undværer gerne en aften i byen til fordel for 90 minutter med yndlingsholdet.
18 procent af kvindenre ville droppe mærkedage og fødselsdage til fordel for fodbold – 15 procent af mændene. Og fire af ti kvinder (24 procent) villle aflyse en date. Hos mændene er det kun hver femte – 19 procent.
På samme måde tager 60 procent af kvinderne ikke hjemmefra til en kamp uden at have klubtrøjen på.
Desuden er næsten ti procent af kvinderne villige til at rejse over 11 timer for at nå frem til det stadion, hvor deres idoler skal spille kamp. Det kan man da kalde entusiasme.
Endelig fortæller næsten halvdelen af de sports-interesserede kvinder (46 procent), at de holder sig fra mobiltelefon, radio og sociale medier for ikke at komme til at høre kampens resultat, før den vises på tv.
Ifølge den nye undersøgelse fra Hotels.com er kvinder rigtigt gode til at få den totale oplevelse, når de rejser til udlandet for at se en sportskamp.
Som noget af det første, der bliver gjort, når kampdato og modstander bliver kendt, er at finde og booke et hotel i umiddelbar nærhed af stadion. Man kan ikke nyde stemning og atmosfære, når man bor på et hotel i den anden ende af byen.
For Hotel.coms senior global brand communications manager Emma Tagg kommer analysens resultater ikke som den helt store overraskelse:
”Ud fra vores egne erfaringer kan vi se, at fodboldfans er nogle af de mest dedikerede rejsende, man kan forestille sig. De rejser med overalt for at støtte deres hold,” fortæller hun.
”Som kvinde er jeg naturligvis ekstra glad for, at mine søstre er mindst lige så entusiastiske som mændene. Faktisk fører kvinderne af, når det gælder om at få så meget ud af turen som muligt,” fortsætter hun….
Skriv et svar