Som ventet blev det en dyr oplevelse for SAS, at flyselskabet ikke kunne blive enig med sine piloter om lønninger og styring af arbejdstiderne.
4.000 afgange blev aflyst og ramte omkring 270.000 rejsende. I sidste ende kostede strejken SAS 650 millioner svenske kroner – svarende til ca. 453 mio. danske.
Heraf påvirker de 320 mio. Dkr regnskabet for årets første tre måneder, mens resten vil belaste det kvartal, som vi i øjeblikket er i. Strejken gik nemlig fra slutningen af marts og ind i april.
Pilotstrejken sætter sine tydelige spor i tallene for SAS’ andet regnskabs-kvartal, som flyselskabet offentliggjorde i dag.
Omsætningen var ikke påvirket af strejken. SAS’ solgte således for 10,187 milliarder svenske kroner mod 9,916 mia. i samme periode for et år siden.
Til gengæld fløj SAS ud med et underskud på 1.2 mia. før skat og afskrivninger (EBIT). På bundlinien stod 933 røde millioner svenske kroner mod kun 349 mio. i underskud sidste år.
Efter den kostbare oplevelse med pilotstrejken regner SAS ikke længere med, at flyselskabet kan levere et overskud for hele regnskabsåret. Det vil i hvert fald være en stor udfordring at nå, skriver SAS i sin kvartals-meddelelse.
Den grønne fremtid
SAS’ forretning har ikke kun været negativt påvirket af pilotstrejken. Stigende brændstof-priser, en svag svensk krone og den aktuelle ”fly-skam” trend har også kostet flyselskabet en masse penge.
Uden disse ting ville kvartalet have været et af SAS’ bedste i flyselskabets nyere historie. Men det er teori – ikke praksis.
I højeste grad praktisk er det, at SAS mister kunder på det svenske marked. De løber ikke over til konkurrenterne i luften, men dropper så vidt muligt at flyve overhovedet.
Med andre ord kan SAS mærke den såkaldte Greta-effekt – opkaldt efter den 16-årige klima-aktivist Greta Thunberg, som opfordrer alle til at flytte deres rejser fra fly til tog.
SAS prøver at svare igen ved at gå i samarbejde med lufthavns-selskabet Swedavis og forsknings-instituttet RISE for at få sat mere gang i produktionen af biobrændstof. Målet er, at alle SAS’ indenrigs flyvninger i Sverige skal foregå på biofuel i 2030.
SAS har også klima-kompenseret 3,4 millioner kunders rejser. Det svarer til 44 pct af flyselskabets passager-relaterede CO2 belastning.
De nye Airbus fly, som SAS får leveret i disse år, bruger mellem 15 og 18 pct. mindre brændstof end de maskiner, der afløser.
Og endelig har SAS og Airbus indledt et strategisk samarbejde om at udvikle fremtidens passagerfly, som enten er helt elektrisk eller har hybrid-elektriske motorer….
Skriv et svar