Der går ikke en uge, uden at vi læser og hører om masse-skyderier i USA. Det virker næsten, som om amerikanerne har lige så mange håndvåben som mobiltelefoner – eller måske flere.
Til gengæld er det sjældent, at nyhederne fortæller om skydevåben i passagerfly og aldrig om pistoler hos piloter i flyenes cockpits.
Og dog. Lige nu står en pilot fra det store flyselskab Delta Air Lines for retten for at have truet sin kollega – luftkaptajnen – med et våben, mens de sad bag styregrejerne i et Airbus A320 fly.
Co-piloten – sådan en hedder også First Officer – havde på en flyvning den 22. august 2022 hentet sin pistol frem flere gange under et skænderi med kollegaen om.
Skænderiet drejede sig om, hvilken lufthavn Delta flyet skulle lande i, efter at en passager var blevet syg ombord.
Jamen – går amerikanske trafikpiloter bevæbnet på arbejde?
Det kan sagtens være tilfældet.
Efter terror-angrebene fra den 11. september 2001, hvor fire amerikanske rutefly blev kidnappet, og to af dem endte i de to World Trade Center skyskrabere i New York, har USA skærpet sine sikkerheds-foranstaltninger i luftfarten markant.
USA har f.eks. haft såkaldte Sky Marshalls ombord på nogle af sine rutefly. Det er bevæbnede politifolk i civil, der rejser diskret med, som om de er normale passagerer.
Siden 2001 har amerikanerne udvidet med bevæbnede piloter, som skal beskytte cockpittet på indenrigs ruter mod kidnapning og overfald.
Piloterne med skydevåben er del af det såkaldte Federal Flight Deck Officer program (FFDO), der hører under USA’s Homeland Security ministerium.
Politikerne har været glade for FFDO. Ikke fordi piloterne har forhindret uroligheder i deres passagerfly. Men fordi ordningen er langt billigere end Sky Marshalls.
De udvalgte piloter med håndvåben koster kun 24 dollar ekstra pr. flyvning, mens udgifterne til en Sky Marshall ligger på 3.000 dollars pr. afgang.
For at blive del af FFDO-programmet skal piloter, navigatør og fly-ingeniører være amerikanske statsborgere og naturligvis ustraffede.
De udvalgte gennemgår en særlig uddannelse med både teori og skydetræning. Ekstra løn får FFDO’erne ikke. Skydevåbnene får de udleveret af den amerikanske trafik-sikkerheds-myndighed TSA.
Ifølge den amerikanske nyheds-tjeneste CBS vil hverken Delta Air Lines eller myndighederne oplyse på, hvilken indenrigs-rute den grimme episode fandt sted.
Kun, at piloten med skydevåbnet står til en straf på op til 20 år, hvis han bliver kendt skyldig ved en retssag den 16. november.
Piloten er i mellemtiden fyret fra Delta Air Lines. Han er naturligvis også blevet fjernet fra FDDO programmet.
Mange detaljer om den farlige episode i cockpittet er heller ikke sluppet ud, men det hele skulle bunde i en uenighed mellem flyets kaptajn og hans anden-pilot.
Efter at en passager var blevet alvorlig syg i kabinen bag cockpittet, ville kaptajnen lande flyet i den nærmeste lufthavn, så den syge kunne få hurtig lægehjælp.
Det ønskede co-piloten absolut ikke. Han ville tværtimod gennemføre flyvningen som planlagt.
Resultatet skulle have været, at de to piloter havde skændtes højlydt i cockpittet. Den ene pilot blev så hidsig, at han tog sin pistol frem og truede kollegaen flere gange med den, hvis han ikke makkede ret.
Det er ikke offentliggjort, hvorvidt Delta Airbussen endte med at lande i den nærmeste lufthavn eller fortsatte til sin planlagte destination med en syg passager og en pistol-truende pilot….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus / H. Gousse / master films)
Skriv et svar