De fleste af os går rundt med en forestilling om, at piloter i passagerfly tjener en tårnhøj løn med masser af bonusser som korte arbejdstider og lange pauser ved hotellernes swimmingpools.
Det kan sagtens være, at disse myter (stadig) holder stik hos nogle flyselskaber, men bestemt ikke hos alle. Corona krisen med aflysninger af utallige afgange har sendt mange piloter ud i arbejdsløshed, samtidig med at deres arbejdsgivere – flyselskaberne – bruger anledningen til at presse lønningerne hos dem, der stadig er i luften.
Et særlig markant eksempel kommer fra Østrig, hvor Ryanair presser piloterne i sit datterselskab Lauda Europe med nye kontrakter uden fast månedsløn.
I stedet skal Laudas piloter acceptere en timeløn på 40 euro – ca. 300 kroner. Vel at mærke pr. flyvetime. Det kan være mange i løbet af et døgn, men også ganske få. Hvis piloterne ikke lige sidder i cockpittet, får de ingen løn.
Informationerne er lækket fra den østrigske fagforening Vida. Den fortæller også på Twitter, at mange piloter har forladt Lauda i protest. Desuden har Lauda kaldt hjemsendte piloter i arbejde igen.
Nu om dage er Ryanair meget mere end Ryanair. Europas største lavpris-selskab købte bl.a. Lauda fra den nu afdøde Formel-1 stjerne Niki Lauda og ejer desuden datterselskaber som Air Malta og Buzz i Polen.
Historien fra Østrig kommer næsten samtidig med, at Ryanair har meldt ud, at det nu går så godt igen, at man vil ansætte tusinder af piloter og kabine-medarbejdere i den kommende tid.
Ryanair er vant til at slås med sit personale og dets fagforeninger. På et par år siden oplevede Ryanair således strejker flere steder i Europa med England i spidsen.
Lauda Europe har base i Østrig, og det er derfor den lokale fagforening Vida, der håndterer piloternes problemer. Vida skriver bl.a. i en pressemeddelelse, at Laudas piloter gentagne gangne har oplevet en forværring af deres arbejdsbetingelser.
Den foreløbige kulmination er de nye kontrakter, hvor piloterne ikke længere for en fast månedsløn. I stedet aflønnes de med 40 euro før skat pr. påbegyndt flyvetime.
Tidligere modtog Laudas piloter et månedligt grundbeløb, der svarede til mindst 40 flyvetimer. Det er 1.600 euro eller ca. 12.000 kroner.
I en god måned – altså før Corona – kunne en Lauda pilot regne med 70 til 80 flyvetimer, hvilket gav en bruttoløn på mellem 2.800 og 3.200 euro – 21.000 til 24.000 kroner.
Til sammenligning får en pilot hos Lufthansa i gennemsnit over 7.000 euro eller ca. 53.000 kroner om måneden, oplyser den tyske online portal Glassdoor.
Den nye historie med piloternes lønninger er bestemt ikke første gang, at Lauda har fået negative overskrifter i Tyskland og Østrig på det seneste:
For nogle uger siden slap et brev ud, hvor Laudas ledelse opfordrede sit kabine-personale i meget skarpe toner til at øge salget af ekstra services som mad- og drikkevarer samt toldfri produkter ombord – skriver erhvervs-mediet Business Insider.
(Indledningsfoto til artiklen: Veverkolog / Pixabay)
Skriv et svar