Dagens gode nyhed er, at piloter og ledelsen i SAS omsider har sat sig ved forhandlings-bordet igen. Siden kl. 11 i dag er de stridende parter mødtes i Oslo hos Riksmekleren, der er den norske forligsmand.
Man kan så håbe, at piloter og flyselskab kan komme nærmere på hinanden og måske endda blive enige om et kompromis, der kan stoppe den efterhånden seks dage lange strejke.
Den har ramt flere hundrede tusinde flypassagerer, som skulle have rejst med SAS i de senere dage. I alt 3.306 flyafgange er foreløbig aflyst, mens omkring 1.000 har kunnet gennemføres, fordi de håndteres af SAS’ underleverandører. Det er typisk de kortere og de indenlandske ruter.
Vælger andre flyselskaber
Pilotstrejken har selvfølgelig gjort, at passagerer har kigget sig om efter alternativer til SAS. Ikke i alle tilfælde har SAS nemlig haft mulighed for at booke kunder om på andre fly eller afgange.
Piloterne hos SAS’ nordiske hoved-konkurrent Norwegian har for flere dage siden erklæret deres solidaritet med SAS’ piloter og vil ikke fungere som redningsplanke for SAS’ passagerer, der er kommet i knibe.
Ikke desto mindre må Norwegian være det flyselskab, der tjener flest penge på strejken. Det kan bl.a. ses hos den store rejseportal momondo.dk
”Siden torsdag i sidste uge kan vi se, at langt færre mennesker på momondo klikker på SAS. I stedet søger de på Norwegian, der jo flyver en del af de samme ruter som SAS,” fortæller momondos danske presse-ansvarlige Lasse Skole Hansen til Trends & Travel.
”Vi kan også se, at gennemsnitsprisen pr. billet, som folk accepterer, er højere end normalt. Årsagen er sandsynligvis, at udbuddet af flybilletter er lavere på grund af strejken,” fortsætter han.
I de senere dage har gennemsnits-prisen for rejser fra København til New York været 41 pct. højere end for to uger siden. Til London steg billetprisen med 13 pct.
Forklaringen er, at pilotstrejken hos SAS især har ramt de lange ruter til f.eks. USA og Asien. Korte ruter til London er der mange flyselskaber på, ligesom SAS også lader underleverandører betjene den rute – og de har ikke problemer med deres piloter.
Erstatningskrav en bombe under SAS
SAS’ topledelse har ikke lagt skjul på, at strejken kunne være livstruende for SAS på længere sigt. Hver eneste strejkedag koster således flyselskabet mellem 50 og 70 millioner kroner i manglende indtægter.
Piloternes krav om en lønforhøjelse på 13 pct – de tjener en million kroner i løn om året i snit – har været helt uden for rækkevidde, siger SAS.
Som de fleste andre flyselskaber kører SAS med en stram økonomi. En så stor ekstra udgift vil svække SAS i konkurrencen og derfor være en langsigtet risiko for flyselskabets overlevelse.
En næsten lige så stor bombe tikker dog under SAS, når og hvis mange tusinde passagerer kræver erstatning for forsinkelser og aflysninger.
Ifølge EU’s regler kan passagerer få op til 600 euro i kompensation – ca. 4.500 kroner – alt efter hvor lang flyveturen var.
SAS har straks afvist, at erstatninger kommer på tale, fordi strejker er en ”uventet omstændighed”, som EU-garantien ikke dækker.
De færreste kan dog påstå, at pilot-strejken har været uventet. Tværtimod har SAS’ piloter raslet med sablerne i længere tid.
Er SAS uskyldig i strejken?
Trends & Travels søsterblog finalcall.travel har således talt med direktøren for AirHelp, der er markedets største juridiske konsulent-firma med speciale i passager-erstatninger:
”En EU-dom fra 2018 understregede, at flyselskaber kun kan påberåbe sig ekstra-ordinære omstændigheder, hvis der er tale om lufthavns-strejker, farligt vejr, terror risiko eller andre situationer, som er uden for flyselskabets hænder,” forklarer Henrik Zilmer til Finalcall.
Uden tvivl har AirHelp og de andre firmaer, der hjælper flyrejsende med at få kompensation, allerede fået henvendelse fra mange SAS-passagerer.
I de kommende dage og uger vil det være mange flere, selvom undersøgelser viser, at kun 60 pct. af de passagerer, der har ret til erstatning, også kræver den.
SAS og konsulent-firmaerne vil få mange timer til at diskutere om, hvorvidt tidligere EU domme dækker præcist den situation, som SAS befinder sig i i øjeblikket.
AirHelp understreger imidlertid, at SAS ikke per automatik kan frasige et erstatning, fordi selskabet er berørt af en strejke.
Dommen fra sidste år siger, at der skal forhandles fra sag til sag, om der er tale om en strejke uden for flyselskabets kontrol….
Skriv et svar