Moderne passagerfly indeholder så mange computere og automatik, at piloter snart sagt kan overstå deres flyvning fra start til landing uden at røre en finger.
Det skal der ændres på fremover.
De amerikanske luftfarts-myndigheder Federal Aviation Administration (FAA) vil tvinge piloterne til styregrejerne oftere, så de ikke mister håndelaget og kommer ud af træning.
Det sker som opfølgning på de to fatale flystyrt med Boeing 737 MAX maskiner for et par år siden, hvor 346 mennesker blev dræbt.
Senere har det vist sig, at styrtene dels skyldes fejl i Boeings styrecomputere til MAX flyene. Dels, at piloterne ikke var up-to-date med betjeningen af flyenes computere.
FAA har derfor indført nye skrappere retningslinier for uddannelse og træning af piloter. Amerikanske flyselskaber skal ganske enkelt opmuntre deres piloter til engang imellem at styre hele flyveturen manuelt.
Det amerikanske fagmedie ”Flight Global” fortæller, at myndighederne satser på at forbedre det såkaldte ”Flightpath Management”. Det omfatter alt fra planlægning af en flyvetur, gennemførelse og sikring af flyve-forløbet samt energi-forsyningen af flyet.
Netop ”Flightpath Management” er forbundet med udbredt automatik i moderne fly. Selv, når et fly bevæger sig på autopilot, skal piloterne vide, hvordan de skal gribe ind manuelt, hvis noget går galt – skriver FAA i sine nye retningslinier.
Nogle flyselskaber råder f.eks. deres piloter til aldrig at flyve manuelt om natten eller at bruge autopiloten så meget som muligt for at spare på brændstoffet. Den slags rådgivning vil FAA gerne have fjernet fra flyselskabernes håndbøger til piloter.
I stedet skal piloterne bevæge sig ”back to basics.” I hvert fald engang imellem. De må ikke glemme, hvordan man styrer et fly….
(Indledningsfoto til artiklen: Thomas Fengler / Pixabay)
Skriv et svar