Nede på jorden synes de fleste, at det er fascinerende, når personbiler, busser, toge og lastbiler kan køre helt autonomt og uden fører ved rattet.
Helt anderledes skeptiske bliver vi, hvis fremtidens passagerfly flytter flere hundrede mennesker tværs over Atlanten uden en pilot i cockpittet.
Flyveturen fjernstyres fra jorden og håndteres af kunstig intelligens i flyet. Det er nogle etager mere avanceret end den autopilot, der allerede i dag har overtaget det meste af rejsen.
Teknologien har udviklet sig enormt hurtigt i de senere år. Måske mest tydeligt demonstreret i de stadig mere populære droner, der både bruges som legetøj og som uundværligt værktøj for fotografer, politi og militær.
Airbus vovede sig forleden ud i et første lille skridt mod det automatiske cockpit. I sit ”Project Connect” vil Airbus skære langdistance ruter fra i dag tre piloter til fremover to.
Hong Kong flyselskabet Cathay Pacific meldte sig straks som interessent. Om alt går vel, vil Cathay fra 2025 bygge sine store Airbus A350 maskiner om, så de kan flyve delvist autonomt.
Flyselskaberne vil være de store vindere ved denne udvikling. De sparer mange penge ved at skære den ene af tre piloter væk.
I deres mindset sidder der kun én pilot ved styrepinden ad gangen, mens den anden hviler. I dag sidder altid to i cockpittet, mens den tredje sover.
Næppe overraskende har piloterne en helt anden opfattelse. De har ikke lyst til at sidde alene i styrehuset på et kæmpefly med måske 300 passagerer i kabinen bagi.
De protesterer indædt mod Airbus’ planer via deres fagforeninger, som selvfølgelig ikke har lyst til at tabe medlemmer, når der bliver brug for 30 procent færre piloter.
”Vi tror ikke på, at sikkerheden bliver højere, når computere overtager jobbet fra en eller flere piloter. Vi tror heller ikke på, at man sparer penge på manøvren,” siger den magtfulde tyske pilot-organisation Vereinigung Cockpit.
Tyskerne bliver bakket op af det europæiske pilotforbund ECA. Her henviser man til, at teknologien i moderne fly langt fra er så fejlfri og robust, at den kan klare hele flyveturen helt alene – dag efter dag.
ECA henviser bl.a. til en af historiens mest berømte episoder, hvor en dygtig pilot i 2009 fik landet et Airbus A320 fly på Hudson River i New York, da al teknik ombord svigtede.
Flere piloter, der støtter og kontrollerer hinanden, vil – ifølge ECA – være det bedste værn mod f.eks. hacker-angreb, uforudsete tekniske hændelser og fejl i computerne, som vi f.eks. har oplevet det med Boeing 737 MAX i de seneste par år.
Airbus, flyselskaber og piloter mangler dog alle sammen at tage det vigtige fjerde element med i diskussionen, for rent teknisk kan fly flyve lige så automatisk og af sig selv som en moderne personbil.
Det fjerde element er passagererne. Tør de lade sig transportere af en computer i stedet for højt-uddannede piloter?
Der er trods alt en stor forskel på at køre i en førerløs bybus eller Metro-tog i København til at sidde i en stor Airbus i 13 kilometers højde. Sandsynligheden for at dø ved et teknisk svigt deroppe er noget større end på et befærdet hovedstrøg i en storby….
(Indledningsfoto til artiklen: )
Skriv et svar