Dommen var imødeset med spænding, for er en strejke blandt piloterne en ”ekstraordinær” ting, som flyselskabet ikke er skyld i? På samme måde som f.eks. dårligt vejr?
Ja – siger det svenske svar på det danske Forbrugerklagenævn. I en vejledende dom frifandt det i går SAS for at skulle betale kompensation efter EU’s såkaldte Forordning 261.
Den siger, at rejsende har ret til at få erstatning på op til 600 euro pr. person, hvis fly-afgangen bliver aflyst eller forsinket med mere end tre timer.
I Sverige havde et antal passagerer stævnet SAS, fordi de som følge af pilot-strejken blev forhindret i at rejse fra Stockholm til Alicante i Spanien.
Forbrugerklagenævnet – på svensk Almänna Reklamationsnämden (ARN) – fandt, at SAS havde gjort alt, hvad selskabet kunne for at forhindre aflysningen. Både med hensyn til forhandlinger med de strejkende piloter og med konkret hjælp til familien.
SAS havde således ikke mulighed for at booke de pågældende passagerer om på en anden afgang. I stedet måtte de købe helt nye billetter hos et andet flyselskab. En udgift, som SAS betalte.
Passagererne krævede imidlertid at få yderligere kompensation ifølge EU-reglerne, hvilket flyselskabet afviste. Dommen fra ARN giver SAS ret.
SAS kan nu i første omgang ånde lettet op, fordi flyselskabet slipper for at skulle betale op til 1,6 milliarder kroner til 370.000 berørte passagerer. Dommen kan dog appelleres eller gen-fremsættes ved en domstol i et andet land – f.eks. i Danmark.
Den svenske afgørelse ventes dog at danne præcedens for andre lignende krav om erstatning og kompensation til passagerer, der var berørt af pilot-strejken hos SAS.
I slutningen af april og begyndelsen af maj gik SAS’ piloter i strejke i syv dage. Omkring 4.000 flyafgange blev aflyst, og 370.000 passagerer måtte finde en alternativ måde at komme på deres planlagte rejse.
Strejken sluttede efter seje forhandlinger, hvor mange luftfarts-eksperter mener, at SAS gav sig for meget. I hvert fald blev den nye overenskomst dyr for SAS i lønforhøjelser til piloterne.
Det juridiske konsulent-firma AirHelp fortalte for et par dage siden, at det havde over 20.000 passagerer på venteliste til at få penge fra SAS. AirHelp har specialiseret sig i at skaffe kompensationer fra flyselskaber,
SAS er selvfølgelig tilfreds med den svenske dom, fordi den gav flyselskabet ret. Alligevel vil SAS gerne have den prøvet ved EU-domstolen. Det samme ønsker AirHelp.
Forordning 261 bliver nemlig fortolket meget forskelligt, hvilket har stor betydning for både flyselskaber og passagerer i EU.
På linie med andre flyselskaber og lufthavne, der også kan blive påvirket af kompensations-kravene, ønsker SAS at få en ensartet fortolkning i hele Europa….
Skriv et svar