Mens de fleste andre flyselskaber stadig kæmper med at komme på vingerne igen efter to års stilstand med Corona, er der nogle få, som bare buldrer frem.
Ryanair er et af dem. Europas største lavpris-selskab er nu også verdens femte-største målt på passagertal. Kun de fire store amerikanske giganter er stadig større.
En anden himmelstormer er det langt mindre PLAY fra Island.
PLAY satser også på lavpris, men har et noget andet rutenet end Ryanair. Hvor sidstnævnte udelukkende flyver i Europa, vil PLAY være et billigt alternativ til de direkte ruter mellem Europa og USA.
I sit netop offentliggjorte regnskab for anden kvartal af i år fortæller PLAY, at man satser på at transportere 800.000 passagerer i 2022 med kun seks fly i flåden.
I april, maj og juni havde PLAY 182.000, så islændingene skal op i endnu højere gear for at nå sine ambitioner.
Mange af passagererne skal fremover komme fra en ny rute, som PLAY åbner til Dulles International i Washington DC.
Denne rute, der som PLAY’s øvrige går via Island med en kort mellemlanding i Reykjavik, skal betjenes dagligt fra den 26. april næste år. PLAY har allerede åbnet billetsalget.
PLAY begyndte sin virksomhed midt i Corona perioden med sit første flyvninger den 24. juni 2021. Islænderne har derfor kun haft godt et år til at etablere sig midt i en periode, som mange andre flyselskaber kalder en krisetid. Det gælder bl.a. SAS.
På det seneste har PLAY solgt tre af fire tilbudte sæder. Det giver en belægningsgrad på 74,8 procent. Et tal, der ligger 20 procent under f.eks. Ryanairs, men ellers er på niveau med de fleste andre europæiske flyselskabers.
PLAY regner med at nå en omsætning på 150 millioner dollars i 2022. I andet kvartal kørte flyselskabet med et underskud på 14,4 mio. dollars.
PLAY flyver bl.a. dagligt til og fra København….
(Indledningsfoto til artiklen: PLAY)
Skriv et svar