63.949 passagerer lyder måske ikke af så meget, når man sammenligner med SAS og Norwegian, der begge transporterede over en million mennesker i februar.
For det islandske lavpris-selskab PLAY er tallet dog fuldt tilfredsstillende. Også fordi flyselskabet aldrig har solgt så mange billetter som i den forløbne måned.
Desuden kunne PLAY for nylig fejre sin passager nummer én million.
Samtidig er PLAY’s passagerer begyndt at købe meget mere ombord. Indtægterne fra tillægs-ydelser – på engelsk ”ancillary products” er således steget med 26 procent.
Ser man på januar og februar tilsammen, har PLAY begyndt det nye år rigtig flot. Omsætningen er fordoblet i forhold til de samme to måneder for et år siden.
PLAY er også blevet dygtigere til at fylde sine Airbus A320neo og A321neo op, hvilket er vigtigt for et flyselskabs økonomi. Det er ikke sjovt af flyve rundt med tomme sæder.
I februar var mere end tre af fire sæder solgt – mere præcist 76,0 procent. Samtidig oplevede PLAY, at over 90 procent af pladserne ombord – den såkaldte ”load factor” – var optaget på ruterne fra Reykjavik og London.
Også ruterne mellem Island og Spanien og De Kanariske Øer var store hit i februar. Det kunne tyde på, at mange islændere har savnet at få sol på kroppen.
PLAY har i øjeblikket en rute mellem Reykjavik og København, men de knaldrøde fly vil blive meget hyppigere gæster i dansk luftrum i de kommende måneder. Da åbner PLAY nemlig nye direkte ruter til Aarhus, Billund og Aalborg.
PLAY satser på at blive et billigt alternativ på rejser mellem Nordeuropa og USA – f.eks. til SAS. Dog skal passagerer acceptere en mellemlanding i Reykjaviks Keflavik lufthavn undervejs, hvor der skiftes fly.
I februar rejste 32 procent af PLAY’s passagerer mellem Europa og USA. 32 procent fløj fra Island, mens 37 procent tog flyet til vulkan-øen oppe i det nordlige Atlanterhav….
(Indledningsfoto: Airbus)
Skriv et svar