Det nationale polske flyselskab LOT har længe puslet med tanker om at tage et stort skridt fremad for at blive nævnt side om side med Europas mere kendte selskaber.
Det skridt blev taget her til formiddag, hvor det tyske flyselskab Condor kunne meddele, at det fremover et polsk.
Ligesom Spies’ danske flyselskab Sunclass Airlines blev Condor til overs efter konkursen i den britiske rejsegigant Thomas Cook Airlines.
Hvor Sunclass nu indgår i den norske hotelkonge Petter Stordalens imperium, har Condor i de senere måneder overlevet på et lån fra den tyske regering.
Samtidig har Condors topledelse forhandlet til flere sider om en investering i flyselskabet eller en overtagelse.
Til sidst var der tre bejlere. Et amerikansk finans-firma sammen med en række tyske investorer fra rejsebranchen, en britisk investerings-gruppe plus LOT fra Polen. Sidstnævnte var favorit og vandt også udbudsrunden i dag.
LOT er et åbenlyst eksempel på den øgede selvtillid, som Danmarks nabo mod syd – Polen – udstråler i disse år.
Polen er f.eks. nået langt i sine planer om at bygge en ny kæmpe-lufthavn ved hovedstaden Warshawa. Den skal udvikles til at blive Nordeuropas førende ”hub” og dermed konkurrere direkte med Københavns Lufthavn, Hamburg og Berlin.
Flyselskabet LOT var i en dyb krise i 2016. Siden er det gået stejlt opad. Sidste år transporterede LOT for første gang over 10 millioner passagerer. I 2024 skal det være dobbelt så mange. Til sammenligning rejste kun 4,4 millioner med selskabet for tre år siden.
Med Condor får LOT direkte adgang til det store tyske marked, ligesom LOT kan udvide sine planer på de inter-kontinentale ruter kraftigt.
Ved pressemødet her til formiddag oplyste LOT, at man har planer om at lancere Condor i flere lande omkring Tyskland. De to første bliver Polen og Ungarn.
LOT råder i øjeblikket over 91 passagerfly – blandt dem snart 17 moderne Boeing 787 Dreamliners til de lange ruter.
Condor har et problem med temmelig gamle fly. Det vil LOT løse ved at bestille 20 nye maskiner i løbet af de næste par måneder. LOT selv får også brug for 10 ekstra fly.
Ligesom SAS er LOT medlem af Star Alliance. Det samme er Lufthansa, der nu får en ny konkurrent på sin hjemmebane….
(Indledningsfoto til artiklen: Adrian Pingstone / Wikimedia)
Skriv et svar