Jernbane-tog fra Danmark og Sverige til Tyskland – og naturligvis også den modsatte vej – vil fremover gå via Storebælt.
DSB er stoppet med sine langdistance-ruter via Østersø-færgerne, fordi der skal udføres en masse spor-arbejde ned over Lolland-Falster til den kommende Femern forbindelse med tunnel og bro. Den skal efter planen stå færdig i 2028.
Den nye køreplan gælder fra i går søndag den 16. december. Ifølge den kører Intercity toget mellem København og Hamburg ikke længere via Rødby-Puttgarden, men tre gange begge om dagen over Storebælt.
Spor-ændringen er absolut ikke nogen ulempe for passagererne. De vil ikke i samme grad blive påvirket af vind og vejr som på færgerne over Østersøen.
Desuden tager en togrejse mellem København og Hamburg faktisk op til 17 minutter mindre i tid end den kombinerede tog- og færgetur.
Når den omdiskuterede Fehmern-forbindelse står færdig om ni år, vil rejsetiden mellem København og Hamburg blive forkortet med over to timer. I øjeblikket tager rejsen knap fire timer og 45 minutter.
Toget bliver dermed en reel konkurrent til den populære flyforbindelse mellem Hamburg og København. Den får inden længe en ekstra udbyder, når også Norwegian åbner på ruten.
Togene mellem København og Tyskland har gennem mere end 50 år kørt ind på færgerne over Østersøen. Tog-passagerer måtte stige ud og på i på færgen i 45 minutter.
Det sidste tog med færgen rejste lørdag aften fra Puttgarden til Rødby….
(Indledningsfoto til artiklen: Scandlines)
Skriv et svar