Nu, hvor det ser ud til, at flere lande begynder at løsne for deres rejse-restriktioner, og flyselskaberne snart kan komme på vingerne igen, er en ny diskussion flammet op, som sagtens kan betyde forsinkelser.
Regeringer og flyselskaber er nemlig dybt uenige om, hvordan Corona beskyttelse skal holdes ved lige, når rute- og charter-rejser går i gang igen.
Den ene part vil kræve, at passagerer og kabine-personale bærer ansigts-masken under hele flyveturen. Lidt besværligt, men formentlig den sikreste metode.
Den anden part foretrækker, at den midterste stol på en sæderække skal stå ledig, så passagererne ikke sidder for tæt på Economy Class.
I princippet er flyselskaberne ikke så begejstret for metode to, for det betyder, at de ikke kan sælge alle pladser i deres fly. Altså potentielt en dårligere forretning.
Omvendt er der ingen flyselskaber, som regner med at kunne fylde deres fly de første mange uger og måneder. Mange mennesker er ængstelige og vil slet ikke tage ud at flyve. Hverken på forretning eller ferie.
Som det første land i Europa indfører Portugal nu, at alle fly, der starter og lander i landet, skal holde midtersædet fri. Flyselskaber må kun fylde deres maskiner til maksimalt 66 procent.
Portugal vil til gengæld ikke kræve masker. Regeringen i Lissabon mener ikke, at masker er lige så effektive som at holde social afstand mellem passagererne. Og dét kan man kun ved at udelade midtersædet.
Portugiserne skriver det ikke i deres presse-meddelelse, men de må vel kræve, at kabine-personalet i flyene bærer maske. De kommer jo tæt på passagererne, når de skal servere for dem.
Flere flyselskaber har allerede indført det ledige midtersæde. Det gælder bl.a. for store Delta Air Lines i USA. Desuden holder alle kinesiske flyselskaber det mellemste sæde frit.
Andre flyselskaber foretrækker løsningen med ansigts-masker til alle – både personale og passagerer. Lufthansa har f.eks. indført den regel fra den 4. maj.
Lufthavnene er også udfordret i den sammenhæng.
I Dubai har man f.eks. indrettet et laboratorium, hvor alle passagerer kan blive Corona-testet, inden de får lov til at gå ud til gatene. I Wien foretager man testene den modsatte vej:
Østrig har åbnet for indrejse igen, men kun hvis passagererne kan fremvise en negativ Corona tes, der er højst fire dage gammel. I modsat fald kan de rejsende begynde deres Østrig ophold med 14 dage i karantæne.
Har ankomne passagerer ikke en frisk Corona test med i inderlommen, tilbyder Wiens lufthavn nu at udføre den – mod behørlig betaling. 190 euro eller godt 1.400 kroner for en test.
Lufthavnen lover, at passagerne vil få svar på testen efter to-tre timer. Det er meget hurtigt, når man sammenligner med de 72 timer, det tager i Danmark. Er testen negativ i Wien, får gæsterne lov til at slippe ud af lufthavnen.
(Indledningsfoto til artiklen: 2109DSGN / Pixabay)
Skriv et svar