Der har desværre ikke været mange positive historier, man kunne skrive om krydstogt verdenen under Corona.
Her i tiden, efter at pandemien (forhåbentligt) er toppet, er overskrifterne forsigtige. Det samme er rederierne, der kun langsomt vender tilbage til søs med tusinder af glade passagerer ombord.
Til gengæld må man kalde den seneste udmelding fra verdens tredje-største krydstogt-rederi for optimistisk.
Norwegian Cruise Line (NCL) har nemlig søsat sit 18. skib og samtidig det første af rederiets helt nye Prima klasse.
Det skete i går på Finantieri værftet i nord-italienske Marghera. Her må man have lynende travlt, for der er kun gået en uge siden, at samme værft leverede MSC Seashore skibet til NCL’s rivaler fra MSC Cruises.
Den nye Norwegian Prima går i rute i sommeren 2022, hvor skibet bl.a. skal sejle krydstogter i Østersøen og langs Norges kyster med udgangspunkt i København.
NCL rederiet har bestilt seks skibe i Prima klassen, der hører til den såkaldte Premium kategori af krydstogtskibe. Det vil sige, at det byder på meget mere luksus end gennemsnittet.
Norwegian Prima er 295 meter langt og vejer 124.500 tons. Det maksimale antal passagerer ombord er 3.215.
Skibet skal bl.a. levere rigtig meget plads at bevæge sig på udendørs. Også kabinerne skal være større end normalt.
Dertil kommer bl.a. en ny Ocean Boulevard på dæk otte, der med 4.000 kvadratmeter er skibets centrale promenade. Det er et dobbelt så stort areal som på andre NCL skibe.
Ocean Boulevard fører bl.a. via to Oceanwalks – glasbroer, hvor passagererne føler, at de går i luften over vandet under dem.
Søsætningen i Italien foregik efter traditionen, hvor man bl.a. svejsede en mindemønt ind i krydstogt-skibets skrog af stål.
I de kommende måneder skal Norwegian Prima have sin indretning med kabiner, restauranter, teater, køkkener, restauranter, kasino og fælles arealer på plads.
Udefra ser Norwegian Prima næsten færdigt ud. Det hvide skrig er f.eks. bemalet i typisk NCL stil af den italienske graffiti kunstner Manuel Di Rita. Han kendes måske bedre under sit kunstnernavn Peeta.
Skibet får sit eget eksklusive privat-område med 107 luksuriøse suiter. The Haven spreder sig over otte dæk i bagenden af Norwegian Prima, som man kun har adgang til via et elektronisk nøglekort.
The Haven byder så på private elevatorer, fælles-arealer, egne restauranter og barer samt en Haven Courtyard allerbagest på skibet.
Her har de dyrt betalende passagerer adgang til et stort Haven soldæk med en stor infinity pool, hvor man kan ligge og plaske, samtidig med at kigge ned på kæmpeskibets kølvand.
Er det for koldt, kan Haven gæsterne trække sig tilbage i et udendørs spa-område med sauna bag glas. Lige i nabolaget ligger også veludstyrede fitness og wellness arealer.
”Almindelige” gæster på Norwegian Prima skal naturligvis ikke mangle muligheder for at tage en svømmetur. De kan råde over to infinity pools, der ligger på skibets Prima Beach.
Norwegian Prima indleder efter planen den 17. august 2022, hvor krydstogter udgår fra København og Amsterdam.
I løbet af efteråret flytter det nye krydstogtskib over Atlanten til New York, Galveston i Texas samt Miami og Orlando i Miami. Så står krydstogter til Bermudas og Karibien på programmet.
Undervejs vil Norwegian Prima også gøre holdt på rederiets private Harvest Caye ressort i det mellem-amerikanske land Belize og NCL’s egen ø Great Stirrup Cay….
(Indledningsfoto til artiklen: Filippo Vinardi)
Skriv et svar