Når danskerne skal købe en fritids- eller ferierejse, er prisen klart det vigtigste. Tryghed og status betyder meget mindre.
Det viser en rundspørge, som det store it-firma Amadeus har foretaget blandt over 1.450 rejsende i Danmark, Norge og Sverige.
51 pct svarer, at kronerne er den mest afgørende faktor, når de bestiller en rejse. 32 pct. tager primært tryghed i betragtning, mens de resterende 17 pct. køber rejse efter status. Eller med andre ord, om man kan prale af at have besøgt et bestemt rejsemål og kan vise frem, at den slags ferier har man skam råd til.
Formålet med undersøgelsen var egentlig at give en bedre forståelse for de rejsendes behov, følelser og adfærd. Det kan hjælpe rejsebureauerne med at udvikle produkter og services, der rammer kundernes ønsker. Og rejsebureauerne – de er Amadeus’ kunder.
Da analysen var gennemført, stod Amadeus tilbage med tre helt klare typer af rejsende – prisjægeren, trygheds-narkomanen og status jægeren.
Billedet ser nogenlunde ens ud i alle tre skandinaviske lande. Kun Danmark stikker lidt ud, fordi klart flere danskere går efter status i deres valg af rejse. Den er vigtigst for hver femte danske rejsende (19 pct), men kun for 17 pct. af svenskere og 15 pct. af nordmændene.
Undersøgelsen afslører samtidig, at singler ofte kategoriserer sig selv som prisjægere. For folk i forhold er status mere vigtigt.
Her er en nærmere beskrivelse af de tre typer rejsende. Spændende at se, om du – kære læser – kan genkende dig selv i en af kategorierne:
Prisjægeren
Prisjægeren er den rejsende, der leder efter den laveste pris på både fly og hotel. Selv en god pris får højere prioritet end bekvemmelige rejsetider og komfort.
Prisjægeren bruger ofte meget tid på at søge på nettet. Han studerer flyselskabers og hotellers hjemmesider, kigger på rejseportaler og besøger websider med websider med pris-sammenligninger. Desuden er han glad for rabatter.
Tryghedsjægeren
Tryghedsjægeren er en person, der undgår risici. og som ønsker at have helt styr på hele bestillings-processen.
Rejsen skal helst bestilles i god tid og primært hos kendte rejsebureauer og flyselskaber. Gerne med personlig kontakt, så kunden er helt sikker på, at bestillingen er korrekt.
Tryghedsjægeren foretrækker at tage på charterrejser og pakkerejser. Inden for denne kategori er der mange børnefamilier.
Statusjægeren
Statusjægeren foretrækker lidt mere komfort og luksus – sammenlignet med de øvrige typer rejsende.
En rejse skal være noget, man forkæler sig selv med i form af nydelse. Derfor er statusjægeren ofte villig til at betale ekstra for at opnå sit mål. Han undgår samtidig at flyve med f.eks. lavpris selskaber.
Det, som lokker, er luksus, glamour og den sociale status, man opnår ved at være den første til at opdage et bestemt rejsemål eller hotel.
Statusjægeren ved, hvad han/hun vil opleve og foretrækker at bestille i god tid hos nøje udvalgte rejsebureauer og flyselskaber.
Om undersøgelsen
Amadeus er et globalt agerende it-firma med speciale i rejsebranchen. Koncernen har 16.000 ansatte og er børsnoteret i Madrid-
Amadeus leverer søgninger, priser, billet-udstedning og andre proces-orienterede services til rejsearrangører og -bureauer.
Amadeus tilbyder også rejsebranchen software løsninger, der automatiserer f.eks. reservationer, lagerstyring og afgangs-kontrol….
Skriv et svar