Konkurrencen på de eftertragtede flyruter mellem Europa og USA er skærpet voldsomt i de senere år.
Ikke kun er der flere flyselskaber om buddet med mange flere ruter og lufthavne. Norwegians ankomst som første store lavpris-konkurrent over Atlanten har også vendt op og ned på rutenettet, der ellers tidligere lå fast i hænderne på de store nationale flyselskaber.
En opgørelse, som det britiske luftfarts-medie Anna.aero har lavet, viser, at de ”gamle” europæiske flyselskaber har reageret ved at sætte priserne ned med i gennemsnit 9.1 procent i 2028-
Anna.aero har målt priserne på almindelige Economy Class billetter over Atlanten hos Lufthansa, KLM, British Airways, Iberia, Aer Lingus, Air France – og sammenlignet dem med priserne hos Norwegian.
På trods af de markante prisnedsættelser er Norwegian fortsat langt billigere. En flybillet fra Europa til USA kunne nemt fås for 264 euro hos nordmændene. Det svarer til ca. 2.000 kroner.
Lufthansa var næsten dobbelt så dyr som Norwegian med en Economy Class – også selv om tyskerne satte deres priser ned med en fjerdedel (23 pct) fra 2017 til 2018.
Den nærmeste konkurrent for Norwegian – sådan rent prismæssigt – er irske Aer Lingus. Men her koster en enkelt (point-to-point) billet på ”monkey class” stadig 100 euro mere end hos nordmændene. Priserne er inklusive skatter og afgifter.
Diskussionen om billigere billetter over Atlanten har stået på i over 30 år, men det er først i de seneste fire-fem år, at der for alvor er sket noget med priserne.
Norwegian er hoved-årsagen. Med over to milllioner passagerer er nordmændene i dag det største udenlandske flyselskab i New York områdets lufthavne. Større end giganterne fra British Airways eller Lufthansa,
Men Norwegian er samtidig beviset, at det er svært at få lavpris-ruter til at hænge sammen finansielt. Uheldige faktorer som højere brændstof-priser, forsinkede leveringer af fly og tekniske problemer med nye jetmotorer kan slå bunden ud af alle økonomier, der bygger på stramme avancer.
Andre selskaber med store ambitioner over Atlanten havde det meget værre end Norwegian sidste år.
Islandske WOW air var lige ved at gå konkurs og har måttet skære sit rutenet ned til nærmest ingenting – sammenlignet med for et år siden.
Dansk-islandske Primera Air nåede aldrig at komme på vingerne med sine trans-atlantiske fly, før eventyret styrt-crashede og måtte dreje nøglen om i efteråret.
Omvendt forsøger flere af luftens traditionelle giganter sig med nye tiltag, der skal tage pusten fra frække omkomlinge som Norwegian.
Lufthansa har lanceret Eurowings, mens Level er det tilsvarende fælles lavpris-udspil fra British Airways og Iberia.
Spørgsmålet er, om Air France / KLM har noget på vej. Måske på basis af deres fælles Transavia selskab, der hidtil har koncentreret sig om at flyve lavpris i Europa.
Samtidig har flere af de ”gamle” flyselskaber lært af lavpris-konkurrenternes strategi med at indføre flere og flere afgifter og ekstra-betalinger.
”A la carte” økonomien kaldes denne fremgangsmåde, hvor passagerer får billige billetter, men må betale oveni for sædevalg, bagage, forplejning, Wi-Fi og underholdning ombord.
Markedet over Atlanten er stort, men det er på vej til at blive enormt. De lave priser gør nemlig, at mange flere får råd til at kigge på New York eller besøge fjerne slægtninge i Donald Trumps land.
Ifølge analysefirmaet OAG blev der købt 8,6 millioner retur-billetter mellem Europa og Nordamerika i 2018. Det er 66 pct. flere end i 2017.
Endnu mere markant er at sammenligne med 2013. For fem år siden solgte flyselskaberne kun 124.000 trans-atlantiske retur-billetter – 70 gange færre. Dengang kostede rejsen altså også en formue – sammenlignet med i dag….
Skriv et svar